Under ti procent af de nyuddannede lærere vurderer, at uddannelsen i høj eller meget høj grad har bidraget til, at de kan håndtere konflikter i forældresamarbejdet.
Foto: Magnus Holm/Ritzau Scanpix

Under ti procent af de nyuddannede lærere vurderer, at uddannelsen i høj eller meget høj grad har bidraget til, at de kan håndtere konflikter i forældresamarbejdet.

Nyheder

Professionshøjskolerne: »Der er ikke tvivl om, at forældre-samarbejdet skal opprioriteres«

De studerende skal undervises mere i forældresamarbejdet på læreruddannelsen, og så skal de højere grad møde forældrene, når de er i praktik. Det mener både forældre, lærerstuderende og professionshøjskolerne.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Det nytter ikke noget, at man kan komme igennem læreruddannelsen uden at have været til et forældremøde eller på anden vis at have fået praktisk erfaring med forældresamarbejdet.

Sådan lyder det enstemmigt fra både forældrene, de lærerstuderende og uddannelsesstederne, efter at en evaluering af læreruddannelsen har konkluderet, at nyuddannede lærere ikke er godt nok klædt på til samarbejdet med forældrene.

I evalueringen vurderer syv procent af de nyuddannede lærere, at uddannelsen i høj eller meget høj grad har bidraget til, at de kan kommunikere og samarbejde med forældrene om elevens skolegang. Kun to procent mener, at de i høj eller meget høj grad er blevet i stand til at håndtere konflikter i forældresamarbejdet.

På professionshøjskolerne, som uddanner de nye lærere, så man gerne, at læreruddannelsen blev justeret, så de studerende blev forberedt bedre på den dagligdag, der møder dem som færdiguddannede.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden