I 2016 viste en undersøgelse foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at hver sjette nyuddannede lærer droppede folkeskolen inden for det første år.
Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

I 2016 viste en undersøgelse foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at hver sjette nyuddannede lærer droppede folkeskolen inden for det første år.

Nyheder

Hvordan undgår nye lærere praksischok? I Horsens mener de at have fundet løsningen

I Horsens bliver nye lærere tilbudt at komme på et kursus, hvor de får hjælp til at håndtere konkrete udfordringer, de støder på ude i klasselokalerne. Målet er at give dem en tryg start i lærerfaget, så de ikke ender med at vælge det fra.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Hvordan undgår vi, at nyuddannede lærere oplever for stor en kontrast mellem det, de har lært på læreruddannelsen, og den virkelighed, de møder i deres første job ude på skolerne?

Debatten om det såkaldte praksischok har fyldt de senere år og gør det stadig. I 2016 viste en undersøgelse foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at hver sjette nyuddannede lærer droppede folkeskolen inden for det første år. Samtidig melder flere kommuner om lærermangel.

I Politiken Skoleliv har lærer Rasmus Danker Danielsen påpeget, at alt for mange nyuddannede lærere bliver overladt til sig selv. Og i sidste uge viste en evaluering af læreruddannelsen, at nyuddannede lærere ikke er godt nok klædt på til samarbejdet med forældrene.

Og det var netop de udfordringer, der for tre år siden fik Horsens Kommunes Videnscenter i Ungdomsskolen til at indse, at den måtte gøre noget for at give de nye lærere en tryg start på lærerfaget. Den østjyske kommune tilbyder derfor de nye lærere at komme på et kursus, hvor de bl.a. får hjælp til at håndtere konkrete udfordringer og dilemmaer, de støder på ude i klasselokalerne.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden