Færre lærerstuderende vælger musik - for fjerde år i træk

De sidste fire år er antallet af lærerstuderende, der vælger musik som undervisningsfag, faldet fra 205 til 125.

Nyheder

Der er færre lærerstuderende, der vælger xylofon og rasleæg som undervisningsværktøj end for fire år siden.
Mens 205 lærerstuderende havde musik som linjefag i 2014, var det kun 125 i år. Det skriver DR P4 Østjylland.

Det markante fald ser uddannelsesleder på læreruddannelsen på VIA i Aarhus, Britta Riishede, som et stort problem.

»Jeg synes, det er en rigtig ærgerligt, fordi vi ved, at musiklæreren er en vigtig person i folkeskolen. Musiklæreren bærer meget af det kreative, der foregår, og er en vigtig ressourceperson at have i folkeskolen – ikke kun i musiktimerne, men også i forbindelse med mange andre praktiske og kreative aktiviteter,« siger hun til DR P4 Østjylland.

Hun mener, at folkeskolen og gymnasiet har et ansvar for, at de studerende ikke vælger musik som undervisningsfag.

»Musik ligger ikke ligefor, når de studerende skal vælge undervisningsfag. Det er ikke blevet prioriteret. Man har måske ikke helt de færdigheder, som skal til for at vælge at blive musiklærer,« mener hun.

Ansvar for at skabe musik-interesse

Magnus Kolling Nystrøm er lærerstuderende på VIA i Aarhus og en af de få, der har valgt musik som linjefag. Han mener, det er vigtigt ikke kun at fokusere på de boglige fag.

»Jeg synes egentlig, alle de kreative fag er vigtige. Sløjd, billedkunst og musik. De fag, hvor der er fokus på at producere og fokus på at skabe et eller andet, så det ikke bare er 'røv til sæde' hele vejen igennem,« siger han til DR P4 Østjylland.

Som kommende musiklærer føler han nu et stort ansvar, da det er musiklærerne selv, der skal føre interessen for musik videre, siger han.

»Jeg tænker, der ligger et stort pres på de musiklærere, der bliver uddannet. Det er os, der skal skabe lyst og interesse for musikken, som kan danne grobund for, at flere vælger musik,« siger Magnus Kolling Nystrøm.

Nye tiltag på uddannelsen

På læreruddannelsen på VIA i Aarhus forsøger man nu at gøre musikundervisningen mere attraktiv for de lærerstuderendeved blandt andet soloundervisning i det enkelte instrument.

Musiklærer på VIA i Aarhus Erik Lyhne har ikke noget bud på, hvorfor interessen for musiklæreruddannelsen er faldet så voldsomt, men hun vil gerne ændre tendensen.

»Vi har sat nogle ting i værk for at undersøge, hvad vi kan gøre ved at rette op på det lave ansøgertal, og vores uddannelseschef har indkaldt alle musiklærerne til et møde om problemet,« fortæller han.

For der skal gøres noget nu, mener Erik Lyhne.

»Hvis den faldende tendens fortsætter, vil det få den konsekvens, at der ikke er nogen til at undervise i musik i folkeskolen - men så langt håber jeg dog ikke, at vi kommer,« siger han til DR P4 Østjylland.

En rundringning til en række folkeskoler tyder på, at problemet ikke er nået ud til folkeskolerne endnu.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden