Færre lærerstuderende vælger musik - for fjerde år i træk

De sidste fire år er antallet af lærerstuderende, der vælger musik som undervisningsfag, faldet fra 205 til 125.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Der er færre lærerstuderende, der vælger xylofon og rasleæg som undervisningsværktøj end for fire år siden.
Mens 205 lærerstuderende havde musik som linjefag i 2014, var det kun 125 i år. Det skriver DR P4 Østjylland.

Det markante fald ser uddannelsesleder på læreruddannelsen på VIA i Aarhus, Britta Riishede, som et stort problem.

»Jeg synes, det er en rigtig ærgerligt, fordi vi ved, at musiklæreren er en vigtig person i folkeskolen. Musiklæreren bærer meget af det kreative, der foregår, og er en vigtig ressourceperson at have i folkeskolen – ikke kun i musiktimerne, men også i forbindelse med mange andre praktiske og kreative aktiviteter,« siger hun til DR P4 Østjylland.

Hun mener, at folkeskolen og gymnasiet har et ansvar for, at de studerende ikke vælger musik som undervisningsfag.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden