Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Magnus Møller
Foto: Magnus Møller

Lagoniskolen i Haderslev oplever, at det både øger trivslen og fagligheden, når eleverne bliver undervist i karakterstyrke, mindfulness og bevægelse.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lagoniskolen i Haderslev vinder DM i Skoleudvikling: Har sat karakterstyrke og mindfulness på skoleskemaet

Hovedprisen ved årets DM i Skoleudvikling går til Lagoniskolen i Haderslev, som har udviklet et helt nyt fag, som handler om livsduelighed.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lagoniskolen løber med hovedprisen i DM i Skoleudvikling. Skolen får prisen for at have sat livsduelighed på skoleskemaet med faget KaMiBe, som står for karakterstyrke, mindfulness og bevægelse.

Prisen blev overrakt på Skole og Forældres landsmøde i Nyborg fredag aften, og titlen som vinder betyder, at Lagoniskolen kan tage 50.000 kroner med hjem til Haderslev.

»Lagoniskolen viser, hvordan man laver god understøttende undervisning. Vinderforløbet skaber positive trivselsoplevelser for børnene, så de finder deres egne styrker både personligt og i relationen med de andre børn. Derfor vinder Lagoniskolen fortjent 1. præmien i DM i Skoleudvikling,« lyder det i begrundelsen fra Skole og Forældres formand, Mette With Hagensen.

På Lagoniskolen er KaMiBe et fag på linje med skolens andre fag med eget fagteam og fagmøder. Skolen er ikke i tvivl om, at den prioritering både gavner elevernes faglighed og trivsel. I en artikel om KaMiBe, som Politiken Skoleliv tidligere har bragt, har skolens leder, Thomas Kjær Nielsen, udtalt, at projektet »sparker røv«. Og det vækker glæde hos den sønderjyske skoleleder, at Skole og Forældre også kan se fidusen i KaMiBe.

»Jeg synes, det er fedt, at omverdenen også kan se det, vi kan se. For det giver så meget at bruge det her i den understøttende undervisning. Vi skal ikke undervise i den understøttende undervisning. Vi skal lave noget, der giver et fundament for undervisning,« siger Thomas Kjær Nielsen.

Flere vindere

Ud over vinderprisen blev der fredag aften også uddelt præmier til vinderne af 2.-5. pladsen.

2. pladsen gik til Nordskolen Højby i Odsherred Kommune, som har sat programmering på skoleskemaet fra 1. til 9. klasse på linje med skolens øvrige andre fag.

3. pladsen gik til Skolesamarbejdet i Nord i Odense, som har arbejdet systematisk med at vække de ældste elevers interesse for erhvervsuddannelser. Skolesamarbejdet i Nord modtager desuden publikumsprisen. Politiken Skoleliv skrev fredag om projektet - læs om det her.

4. pladsen gik til M. C. Holms Skole i Morsø Kommune, hvor forældremøder og skole-hjem-samtaler er skiftet ud med familiemøder og familieopgaver.

5. pladsen gik til Dragør Skole, St. Magleby Skole og Nordstrandskolen, som arbejder systematisk med at skabe en kreativ, varieret, motiverende og fysisk aktiverende historieformidling. Politiken Skoleliv har tidligere skrevet om det projekt - læs om det her.

Politiken Skoleliv har desuden skrevet om Nr. Vium-Troldhede Skole i Vestjylland, som var indstillet til DM i Skoleudvikling for at have indført Tværfaglig Fredag, men som ikke løb med en af priserne - læs om projektet her.

Endelig kan du læse om sidste års vinder her.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden