Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
»Mit projekt viser, at det er i høj grad er en kropslig kompetence at sætte sig ind i, hvordan det enkelte barn har det lige nu,« siger Mathias Sune Berg. Arkivfoto: Læreren på billedet har ikke deltaget i Mathias Sune Bergs forskning, men har tidligere vundet Politikens Undervisningspris.
Foto: Peter Hove Olesen

»Mit projekt viser, at det er i høj grad er en kropslig kompetence at sætte sig ind i, hvordan det enkelte barn har det lige nu,« siger Mathias Sune Berg. Arkivfoto: Læreren på billedet har ikke deltaget i Mathias Sune Bergs forskning, men har tidligere vundet Politikens Undervisningspris.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny forskning: Lærerens kropssprog betyder meget mere, end vi tror

Lærerens kropssprog, nærvær og positionering i rummet er et vigtigt og overset aspekt af lærernes lederskab, konkluderer ny ph.d.-afhandling.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De fleste af os kan huske en lærer, som gjorde særligt indtryk. En lærer, som underviste på en måde, som gjorde, at man havde lyst til at lytte og følge med. Og som hele klassen respekterede.

Men hvad er det, de dygtige lærere har til fælles? Hvad er det helt konkret, de kan, siden de sjældent behøver at hæve stemmen?

De kan bl.a. finde ud af at bruge deres krop til at guide, vejlede og tage lederskabet i klasselokalet. Og de kan finde ud af at læse børnenes kropssprog og bruge det til at sætte sig ind i, hvordan børnene har det.

Lærerens kropssprog, nærvær og positionering i rummet er et vigtigt og overset aspekt af lærernes lederskabskompetencer. Det mener Mathias Sune Berg, lektor, ph.d. på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Han har for nylig forsvaret sin ph.d.-afhandling, som netop har titlen Kroppens betydning for lærerens lederskab.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden