»Mit projekt viser, at det er i høj grad er en kropslig kompetence at sætte sig ind i, hvordan det enkelte barn har det lige nu,« siger Mathias Sune Berg. Arkivfoto: Læreren på billedet har ikke deltaget i Mathias Sune Bergs forskning, men har tidligere vundet Politikens Undervisningspris.
Foto: Peter Hove Olesen

»Mit projekt viser, at det er i høj grad er en kropslig kompetence at sætte sig ind i, hvordan det enkelte barn har det lige nu,« siger Mathias Sune Berg. Arkivfoto: Læreren på billedet har ikke deltaget i Mathias Sune Bergs forskning, men har tidligere vundet Politikens Undervisningspris.

Nyheder

Ny forskning: Lærerens kropssprog betyder meget mere, end vi tror

Lærerens kropssprog, nærvær og positionering i rummet er et vigtigt og overset aspekt af lærernes lederskab, konkluderer ny ph.d.-afhandling.

Nyheder
FOR ABONNENTER

De fleste af os kan huske en lærer, som gjorde særligt indtryk. En lærer, som underviste på en måde, som gjorde, at man havde lyst til at lytte og følge med. Og som hele klassen respekterede.

Men hvad er det, de dygtige lærere har til fælles? Hvad er det helt konkret, de kan, siden de sjældent behøver at hæve stemmen?

De kan bl.a. finde ud af at bruge deres krop til at guide, vejlede og tage lederskabet i klasselokalet. Og de kan finde ud af at læse børnenes kropssprog og bruge det til at sætte sig ind i, hvordan børnene har det.

Lærerens kropssprog, nærvær og positionering i rummet er et vigtigt og overset aspekt af lærernes lederskabskompetencer. Det mener Mathias Sune Berg, lektor, ph.d. på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Han har for nylig forsvaret sin ph.d.-afhandling, som netop har titlen Kroppens betydning for lærerens lederskab.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden