Siden det første danske lærerseminarium åbnede i 1791, er læreruddannelsen blevet reformeret ti gange – heraf fire gange inden for de seneste 20 år.
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Siden det første danske lærerseminarium åbnede i 1791, er læreruddannelsen blevet reformeret ti gange – heraf fire gange inden for de seneste 20 år.

Nyheder

Status på læreruddannelsen: For mange moduler og for lidt sammenhæng

Mens evalueringen af læreruddannelsen er lige på trapperne, tager tre nøgleaktører temperaturen på, hvad der efter deres mening er lykkedes – og ikke lykkedes på uddannelsen.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Læreruddannelsen er ved at blive evalueret, og denne gang er der rent faktisk nogle studerende, der er nået at blive færdige, siden den blev reformeret sidst.

»Ved tidligere reformer i nyere tid er læreruddannelsen blevet justeret, inden man har set, hvad den eksisterende uddannelse har betydet for dem, der gennemførte,« siger Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef på VIA University College, og som har skrevet ph.d. om læreruddannelsen på dansk og internationalt plan.

Centralt for den seneste forandring af læreruddannelsen står modulopdelingen af undervisningen samt den såkaldte kompetencemålsstyring. Elementer, der begge er en del af en større trend i uddannelsesverdenen.

Men ifølge Andreas Rasch-Christensen mangler den danske læreruddannelse sammenhængskraft.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden