Skolechefer skal i højere grad have mod til at sætte sig selv i spil og turde inddrage borgerne, mener Karsten Mellon, lektor og forfatter bag ny antologi om ledelse. Her er det en konstitueret skolechef i Aarhus Kommune, som forklarer kommunens spareforslag på et forældremøde. (Arkivfoto)
Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Skolechefer skal i højere grad have mod til at sætte sig selv i spil og turde inddrage borgerne, mener Karsten Mellon, lektor og forfatter bag ny antologi om ledelse. Her er det en konstitueret skolechef i Aarhus Kommune, som forklarer kommunens spareforslag på et forældremøde. (Arkivfoto)

Nyheder

Forsker: Skoleledere skal være modigere

Mod i ledelse er en efterspurgt vare, og skoleledere skal turde have modet til at træffe upopulære beslutninger, mener lektor og forfatter bag ny antologi om ledelse.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Er du en modig leder?

Det spørgsmål bør enhver skoleleder stille sig selv, lyder det fra Karsten Mellon, ph.d. og lektor på Professionshøjskolen Absalon og forfatter til den nye antologi Den modige leder.

For mod er en efterspurgt vare, når det gælder ledelse. Det kan bruges til at forstå og reflektere over, hvordan man bliver en god skoleleder, siger Karsten Mellon, der selv har været skoleleder i en årrække.

»Skoleledere i vore dage skal have evnen til at forhandle, samarbejde og være i dialog med mange interessenter. Det er en særlig skolelederkompetence at høre mange stemmer og mange perspektiver på, hvordan skolens opgaver kan løses. Og det kræver mod.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden