Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Hver fredag suspenderer Nr. Vium-Troldhede Skole det klassiske fagopdelte skoleskema. Til gengæld bruger eleverne hele dagen på at arbejde projektorienteret med ét tema. Det kan være temadage om alt fra musical til kodning.
Foto: Nr.Vium-Troldhede Skole

Hver fredag suspenderer Nr. Vium-Troldhede Skole det klassiske fagopdelte skoleskema. Til gengæld bruger eleverne hele dagen på at arbejde projektorienteret med ét tema. Det kan være temadage om alt fra musical til kodning.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vestjysk skole arbejder tværfagligt hver fredag: »Det er faktisk en struktur, som vi er ualmindeligt glade for«

På Nr. Vium-Troldhede Skole i Vestjylland bruger eleverne alle fredage på at arbejde tværfagligt og projektorienteret, mens ugens fire øvrige dage består af klassisk fagfaglig undervisning. Og den balance er skolens leder begejstret for.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De fleste lærere har nok oplevet, at det kan være svært at presse projekter og ekskursioner ind på 2 x 45 minutter. Især hvis man også gør sig forhåbninger om, at eleverne skal nå at fordybe sig.

Det er i hvert fald en udfordring, lærerne førhen stod med på Nr. Vium-Troldhede Skole ved Videbæk i Vestjylland. Derfor har skolen indført det, den kalder Tværfaglig Fredag, som i år er indstillet til DM i skoleudvikling.

Tværfaglig Fredag går ud på, at skolen hver fredag suspenderer det klassiske fagopdelte skoleskema. Til gengæld bruger eleverne hele dagen på at arbejde projektorienteret med ét tema. Det kan være temadage om alt fra musical til kodning.

»Med reformen fik vi jo den understøttende undervisning, som er en rigtig positiv ting. Men den understøttende undervisning slipper op, jo ældre eleverne bliver, samtidig med vi netop gerne vil slippe de ældre elever lidt fri i selv at tænke. Ud fra det behov for engang imellem at kunne gøre noget andet fandt vi på Tværfaglig Fredag,« siger skolens leder, Mads Degnbol, og tilføjer:

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden