Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Til oktober går 23 skoler i udsatte boligområder i gang med at teste de nye sprogprøver på børnehaveklassebørn. Arkivfoto.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan bliver de nye sprogprøver i 0. klasse

Snart går 23 skoler i udsatte boligområder i gang med de nye sprogprøver, som blev vedtaget af et folketingsflertal i foråret. Forskere og børnehaveklasseledere, som skal teste indsatsen, fortæller, hvordan sprogprøverne bliver.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Til oktober begynder Undervisningsministeriets nye pilotprojekt med sprogprøver i 0. klasse.

I alt 23 skoler skal teste tosprogede elever i dansk – og fra næste skoleår udrulles sprogprøverne til alle de skoler, hvor mere end 30 pct. af børnene bor i et udsat boligområde.

Det er forskere fra Syddansk Universitet (SDU), der sammen med Deloitte og en række University Colleges skal hjælpe børnehaveklasseeleverne fra såkaldte ghettoer til et afgørende sprogløft.

SDU-forsker Laila Kjærbæk, der er en af projektlederne, glæder sig til at sætte gang i en banebrydende sprogindsats i øjenhøjde med både elever og børnehaveklasseledere.

»Det nye udviklingsprogram har tre fokuspunkter med afsæt i den nyeste forskning: elevernes trivsel, inddragelse af børnehaveklasselederne og deres faglighed,« siger hun i en pressemeddelse.

Fokus på trivsel og samarbejde

De nye sprogprøver er bygget op af sprogstimulerende lege, der gennemføres samlet i klassen, så børnene kommer på banen og får styrket deres sprog ved at høre, hvad de andre børn siger.

Samtidig tages presset af børnenes skuldre, fordi prøverne gennemføres, så hver enkelt elev ikke skal afsides og testes. Den legende tilgang er i tråd med fællesmålene for undervisningen i børnehaveklassen.

De nye sprogprøver udvikles i løbet af pilotprojektet i tæt samarbejde med børnehaveklasselederne. De tre forskellige sprogprøver, som børnene skal igennem, rettes derfor til efter feedback fra børnene og deres undervisere.

Samtidig er prøverne tilrettelagt, så de inspirerer til aktiviteter inden for de emner, som eleverne alligevel skal igennem i børnehaveklassen, så der ikke går tid fra kerneopgaverne. Det siger Caroline Schaffalitzky, der har ansvaret for den dialogbaserede sprogstimulering i projektet:

»Den nye indsats passer godt til en dansk skolekultur, der lægger vægt på det dialog- og fællesskabsorienterede. De fælles prøver og sprogstimuleringstimer giver forhåbentlig en positiv afsmitning på det sociale i klassen, så børnene hjælper hinanden, og der skabes et trygt og engagerende miljø, hvor man ikke er bange for at svare forkert,« udtaler hun.

Positive børnehaveklasseledere

På Tingkærskolen i Odense har lederne for de to nye børnehaveklasser takket ja til at afprøve sproglegene, før pilotprojektet går i gang til oktober. De har indtil videre afprøvet syv sproglege, og både elever og ledere er positive:

»Børnene er meget interesserede, engagerede og vil rigtig gerne vise, hvad de kan. De har virkelig taget godt imod det. De er særligt meget med, når de bliver inddraget og skal bevæge sig i legene,« siger børnehaveklasseleder Anja Bennedsen i pressemeddelelsen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden