Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix
Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

»Man skal stoppe med at tro, at man kan lede folkeskolen gennem styringsmekanismer,« siger Rane Willerslev, direktør for Nationalmuseet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rane Willerslev: Løsningen for folkeskolen er den samme som for eliteuniversiteterne

Formålet med folkeskolen bør være at skabe en elite af masserne, mener museumsdirekør Rane Willerslev. Det kræver, at vi dropper tanken om at lede folkeskolen gennem styringsmekanismer, lyder hans opfordring.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis man skal skabe succesfulde folkeskoler, er opskriften den samme som på de internationale eliteuniversiteter: Stærk autonomi og minimal indblanding fra statens side.

Sådan siger Rane Willerslev, der er direktør for Nationalmuseet i København.

»Løsningen på eliteuniversiteter lyder fuldstændig som den samme for folkeskolen. Hvis man giver tid til fordybelse, og der er højt til loftet og en legende omgang med viden, som er drevet af nysgerrighed, får man eliter. Man kan skabe eliter ud af den danske befolkning«, lød det tirsdag aften fra museumsdirektøren til en konference arrangeret af magasinet Ræson.

»Men det kræver, at man dropper regeltyranniet og topdown-systemet. Det interessante er, at vi bliver ved med at tale om, at vi kan lave eliter gennem styring. Det kan vi ikke,« sagde Rane Willerslev, der er uddannet antropolog fra det engelske Cambridge University.

At skabe ledestjerner

Klemt nede mellem Sal 2’s mørke plyssæder i Dagmar-biografen midt i København overværede cirka 100 skoleinteresserede gæster to en halv timers debat mellem væsentlige aktører på undervisningsområdet — herunder Danmarks Lærerforening, Professionshøjskolen Metropol og  BUPL.

Også undervisningsminister Merete Riisager (LA) deltog i konferencen med titlen ‘Fremtidens skole’, og det var i dialogen med Rane Willerslev, at fronterne om folkeskolens ledelse og styring blev trukket op.

»Den måde, man leder på, er at skabe en klar ledestjerne. Hvis man har en meget klar stjerne for, hvor man skal hen, som deles af fællesskabet, altså de ansatte, så behøver man ikke alle reglerne,« sagde Rane Willerslev:

»Det offentlige bør spørge sig selv, inden man lægger alt muligt sammen konstant: Hvad er den optimale størrelse for rent faktisk at kunne lede på den her måde?« tilføjede han og modtog aftenens største klapsalve.

Riisager har ikke lavet feltstudier i Sibirien

»Jeg kommer et helt andet sted fra«, indledte Merete Riisager sit svar til museumsdirektøren og fortalte om tiden inden politik, hvor hun arbejdede med målretning og optimering af store danske virksomheder.

»Jeg har ikke rendt rundt sammen med shamaner (sibirisk stammefolk, red.) ude på steppen,« sagde undervisningsministeren med henvisning til Rane Willerslevs tidligere feltstudier i Rusland.

Hun blev dog straks afbrudt af konferencens ordstyrer, tv-værten Clement Kjersgaard, der fik salen til at flække af grin:

»Årh, det ved jeg da ikke — Anders Samuelsen (formand for Liberal Alliance, red.) er da en slags shaman, er han ikke?«

Man skal stoppe med at tro, at man kan lede folkeskolen gennem styringsmekanismer

Riisager besindede sig og genoptog sit svar:

»Man skal huske, at skolen ikke er en koncern. Der er grænser for, hvor store tingene kan blive, hvis man stadig skal opfatte, at der er en nærhed. Så jeg ender det samme sted som dig, Rane: Skolen bliver nødt til at være en enhed, og den må ikke blive så stor, at man mister overblikket«.

»Det er det samme med klassestørrelserne, Merete Riisager,« lød det kækt fra en af publikummerne på første række, da debatten skiftede tema.

»Der sidder for mange mennesker hernede, som ved noget — det er enormt irriterende,« skød Riisager igen med et glimt i øjet.

Willerslev: Teknologien kan ikke overtage kreativitet

Over for Politiken Skoleliv uddyber Rane Willerslev, der har skrevet en bogen ‘Tænk vildt’ om kreativitet og ledelse, hvordan man ifølge ham skaber den bedste skole.

»Løsningen er at give lærerne råderum, så de kan udøve deres faglighed. Man skal stoppe med at tro, at man kan lede folkeskolen gennem styringsmekanismer,« forklarer han.

Du siger, at man kan skabe eliter af masserne. Bør det være formålet med folkeskolen?

»Det synes jeg. For mig er uddannelse et dannelsesprojekt. Det er evnen til, at man har en faglig forståelse af ting. Ikke færdigheder, men en faglig forståelse af ting, som man hele tiden kan omsætte i nye domæner. Det er også det, jeg har gjort som antropolog. Jeg har jo ikke haft nogen ledelsesuddannelse. Jeg er aldrig blev trænet som leder, og jeg har sgu ikke engang læst en ledelsesbog.«

Hvor mener du, at snittet mellem færdigheder og dannelse skal ligge for folkeskolen?

»Jeg synes, at man vægter færdigheder alt for højt. Det er her, disruption kommer ind i billedet. Færdigheder gav mening i 1950’erne — der var det rent faktisk vigtigt, at man kunne stave rigtigt og regne i hovedet. Men det kan teknologiske hjælpemidler nu gøre for os. Det, teknologien ikke kan overtage, er den kreative oversættelse af viden mellem domæner. Det er derfor, at dannelse er så sindssygt vigtig for fremtiden,« siger Rane Willerslev.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden