Regeringen forslog tirsdag at præcisere den lovhjemmel, der giver skoler mulighed for at fravige skoledagens længde, mod at de ansætter ekstra personale i klassen. En ny undersøgelse fastslår, at mange kommuner anvender denne mulighed. Arkivfoto.
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Regeringen forslog tirsdag at præcisere den lovhjemmel, der giver skoler mulighed for at fravige skoledagens længde, mod at de ansætter ekstra personale i klassen. En ny undersøgelse fastslår, at mange kommuner anvender denne mulighed. Arkivfoto.

Nyheder

Ny undersøgelse: Smuthul i skolereformen bliver flittigt brugt

Regeringen vil i sit seneste folkeskoleudspil gøre det vanskeligere for skoler at forkorte skoledagen via den såkaldte paragraf 16 b. En ny rapport viser, at fire ud af fem kommuner benytter sig af paragraffen.

Nyheder
FOR ABONNENTER

»Lovparagraffer er som regel ikke det mest ophidsende emne,« fremførte undervisningsminister Merete Riisager (LA), da hun tirsdag præsenterede et nyt folkeskoleudspil fra regeringen.

Ikke desto mindre var der en del regelsnak at spore, da hun sammen med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) foreslog at veksle en del af den understøttende undervisning til fordel for flere almindelige undervisningstimer.

I den forbindelse agter Riisager at præcisere den såkaldte paragraf 16 b i folkeskoleloven. Det er den, der giver skoler mulighed for afkorte skoledagen, mod at der til gengæld er to voksne i andre timer – og det er ganske populært, viser en ny undersøgelse.

Således har 82 procent af landets kommuner mindst én skole, der benytter sig af paragraffen, viser undersøgelsen, der er gennemført af Epinion for Undervisningsministeriet og Finansministeriet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden