Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Antallet af hjemmeunderviste børn stiger

Omkring 475 børn går ikke i skole, men bliver i stedet undervist af mor eller far derhjemme.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Læring af lyst fremfor et fastlagt pensum og et klasseværelse med 27 andre elever får flere og flere forældre til at tage deres børn ud af skolen og hjem til skrivebordet.

Det skriver DR P4 København.

Og stigningen i antallet af børn i skolealderen, som får hjemmeundervisning, ses især i hovedstadsområdet. Her bliver 129 børn hver dag hjemme sammen med mor eller far i stedet for at gå i skole, viser tal fra Fri Læring - Foreningen for hjemmeundervisere i Danmark.

Den største stigning er sket i Københavns Kommune. I 2013 blev 17 børn undervist hjemme – i skoleåret 2017/2018 var det tal steget til 62. På landsplan var antallet af hjemmeunderviste børn 378 i skoleåret 2014/2015, og det tal steg til 475 børn i skoleåret 2016/2017.

En af de forældre, som har taget sine børn ud af institution og skole, er Pernielle Aurore Eckhoff Rønnow, som er mor til to børn på fire og otte år.

»Det er det bedste tilbud, der er til mine børn. Det giver os frihed, og det giver mine børn frihed til at være dem, de er. Og jeg tror på, at de lærer mere på den her måde,« siger hun til DR P4 København.

Pernielle Aurore Eckhoff Rønnow hjemmeunderviser sønnen på otte år, mens datteren på fire år er med på sidelinjen, indtil hun også skal hjemmeundervises.

»Min søn lærer i alt det, vi gør. Han har jo været i stand til at lære alt det, han skulle, indtil han startede i skole, uden at nogle har puttet noget ned over hovedet på ham. Så jeg kan ikke se bare fordi, han er blevet otte år, hvorfor han ikke kan blive ved med at lære helt naturligt,« siger hun til DR P4 København.

Danmarks Lærerforening er ikke begejstret

Men Danmarks Lærerforening er ikke glad for den nye tendens.

»Vi synes, at vi har rigtig gode skoler i Danmark. Så vi ser rigtig gerne, at forældre sender deres børn i skole,« siger Jeanette Sjøberg, som er formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening til DR P4 København.

Årsagerne til det stigende antal børn, som bliver hjemmeundervist, kender Jeanette Sjøberg ikke, men hun kommer alligevel med nogle bud på, hvorfor forældrene tager deres børn ud af skolen.

»Det kan være skolens struktur. Der bliver jo stillet krav til eleverne på en anden måde end tidligere. Læringstempoet er sat op, og i dag skal man kunne det efter 8. klasse, som man før skulle kunne efter 9. klasse. Det kan også være skolens indretning med skemaer og faste planer,« siger hun og fortsætter til DR P4 København:

»Det er jo forældre, der både vælger folkeskolen og de frie grundskoler fra. Så hvis tendensen er stigende, er vi nødt til at undersøge, hvad årsagerne er til det,« siger hun.

Det var netop de faste rammer og det fastlagte pensum, som var nogle af årsagerne til, at Pernielle Aurore Eckhoff Rønnow tog springet til at blive hjemmeunderviser.

»Den traditionelle måde med skole derhjemme kunne jeg slet ikke overskue, men da jeg fandt ud af, at jeg kunne unschoole, og ikke behøvede at gribe det så stramt an, og det kunne være enormt frit, så kunne jeg bare mærke, at jeg blev nødt til at prøve det af,« fortæller hun til DR P4 København.

Fleksibel undervisning

Men interessen for hjemmeundervisning og unschooling står Pernielle Aurore Eckhoff Rønnow ikke alene med. Hos Fri Læring - Foreningen for hjemmeundervisere i Danmark mærker de en støt stigning i antallet af hjemmeundervisere og også en stigning i antallet af dem, som er interesseret i hjemmeundervisning.

»Hjemmeundervisning er meget fleksibelt og tilpasset det enkelte barn, hvilket jeg tror tiltaler mange forældre,« fortæller Morten Holmstrup, som selv er hjemmeunderviser, unschooler og formand for Fri Læring - Foreningen for hjemmeundervisere i Danmark.

Morten Holmstrup tror samtidig, at skolereformen fra 2014 stadig spøger og skræmmer forældre væk fra skolen og dens øget præstationskultur.

»Vi ser en stigende interesse for hjemmeundervisning og unschooling i Danmark, som jeg tror bunder i uddannelsesdebatten, hvor der i lang tid har været et ensidigt fokus på resultater og karakterer,« siger han og fortsætter til DR P4 København.

»Hvor man i institutioner og skolen typisk bruger karakterer eller klistermærker for at belønne børnene, går man i unschooling i stedet ud fra at børnene faktisk ønsker og har en lyst til at lære,« fortæller Morten Holmstrup til DR P4 København.

Ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden