Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
»Det kommer bl.a. an på, hvilke digitale vaner og kompetencer du har, om du vil synes, at ForældreIntra er okay eller ganske forfærdeligt,« siger Maria Ørskov Akselvoll.
Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

»Det kommer bl.a. an på, hvilke digitale vaner og kompetencer du har, om du vil synes, at ForældreIntra er okay eller ganske forfærdeligt,« siger Maria Ørskov Akselvoll.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

ForældreIntra kan øge uligheden: »Det er som om, man tænker, at alle forældre nok sidder hele dagen foran en computer«

Den digitale kommunikation mellem skole og hjem kan risikere at forstærke sociale forskelle. Skiftet fra ForældreIntra til Aula er en oplagt anledning til at diskutere, hvordan vi undgår det, mener sociolog Maria Ørskov Akselvoll.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mens den digitale kommunikation er helt naturlig for nogle forældre, er der andre, som slet ikke kan overskue den.

Det fortæller sociolog og ph.d. Maria Ørskov Akselvoll, som gennem et år har fulgt og interviewet forældrene i to folkeskoleklasser og er aktuel med bogen Samspil mellem skole og hjem.

Det er hendes erfaring, at erkendelsen af, at digitale vaner varierer meget fra familie til familie, ikke er slået igennem på alle skoler.

»Det er som om, man tænker, at alle forældre nok sidder hele dagen foran en computer eller er vant til at læse meget skrift.«

Digital kommunikation er kommet for at blive

Man taler inden for forskningen om the digital divide, som bl.a. dækker over, at det kan forstærke uligheden, når man begynder at bruge digital teknologi. Og ifølge Maria Ørskov Akselvoll er ForældreIntra ingen undtagelse.

»Det kommer bl.a. an på, hvilke digitale vaner og kompetencer du har, om du vil synes, at ForældreIntra er okay eller ganske forfærdeligt. Jeg har mødt forældre, som næsten ikke kunne få sig til at skrive en linje på ForældreIntra, fordi de var så uvante med skriftlig kommunikation,« siger Maria Ørskov Akselvoll.

Vi har aldrig fået taget strategiske diskussioner om, hvordan vi har tænkt os at bruge digital kommunikation i skole-hjem-samarbejdet

Men er løsningen så helt at droppe den digitale kommunikation og gå tilbage til den gode, gamle seddel i tasken? Ikke hvis man spørger Maria Ørskov Akselvoll.

»Det ville være utroligt bagstræberisk. Vi skal selvfølgelig bruge alt det gode, som den digitale teknologi kan, men vi skal også bruge den klogt. Det er det, den kræver af os. Den er ikke demokratisk i udgangspunktet. Det er os, der er nødt til at sørge for, at den ikke rammer skævt, og det kan skolerne blive meget bedre til,« siger hun.

Aula - en gylden mulighed

At Maria Ørskov Akselvoll ikke er modstander af den teknologiske udvikling understreges af, at hun som konsulent er tilknyttet Aula - samarbejdsplatformen, der om et års tid skal afløse ForældreIntra.

Hun mener, at Aula er en oplagt anledning til at diskutere, hvordan og hvor meget man bør kommunikere til forældrene digitalt.

»Vi har aldrig fået taget strategiske diskussioner om, hvordan vi har tænkt os at bruge digital kommunikation i skole-hjem-samarbejdet. Men det tror jeg, at tiden er kommet til nu. Aula er en gylden mulighed for skolerne til allerede nu at begynde at snakke om, hvordan vi skal anvende systemet, så vi undgår at forstærke social ulighed. For det kan vi godt. Det er den gode nyhed.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden