At pædagoger i et så stort omfang bliver sat til at udføre lærerens arbejde, har aldrig været hensigten, mener Danmarks Lærerforening (DLF).
Arkivfoto: Katinka Hustad

At pædagoger i et så stort omfang bliver sat til at udføre lærerens arbejde, har aldrig været hensigten, mener Danmarks Lærerforening (DLF).

Nyheder

Stik imod hensigten: Pædagoger bliver brugt som lærere

Pædagoger skal bringe leg og bevægelse på skemaet. Det er en hjørnesten i skolereformen. I stedet oplever de at blive sat til at passe lærerens arbejde.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Når nervøse 0.-klasser og pubertetsramte 9.-klasser i disse dage har første skoledag, møder de ind til klasseværelser, hvor mange af landets pædagoger står ved tavlen.

Det viser en ny undersøgelse fra Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (Bupl), hvor 42 procent af de 4.057 adspurgte skolepædagoger svarer, at de meget ofte eller ofte står alene med den faglige undervisning i for eksempel matematik eller dansk. Hele 66 procent svarer, at de meget ofte eller ofte står alene med den understøttende undervisning, hvilket kan være lektiecafeer.

Da skolereformen blev indført, fik skolepædagogerne en mere fremtrædende rolle, der tillod faggruppen at varetage ’afgrænsede undervisningsopgaver’. Men at pædagoger i et så stort omfang bliver sat til at udføre lærerens arbejde, har aldrig været hensigten, mener Danmarks Lærerforening (DLF). »Vi ved, det har afgørende betydning, at læreren har de rette kvalifikationer. Derfor er pædagoger og studerende som lærere en nødløsning. Man skal have de rette kvalifikationer for at kunne undervise i folkeskolen«, siger Anders Bondo, der er formand for DLF.

Bupl’s formand er delvis enig i den kritik.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden