Claus Hjortdal (tv.), Thomas Gyldal Petersen og Anders Bondo Christensen (th.) besøgte mandag Arenaskolen i Greve og her Mørkhøj Skole i Gladsaxe, hvor de nye elever i 0. klasse fortalte om sommerfugle i maven.
Foto: Anders Jerking

Claus Hjortdal (tv.), Thomas Gyldal Petersen og Anders Bondo Christensen (th.) besøgte mandag Arenaskolen i Greve og her Mørkhøj Skole i Gladsaxe, hvor de nye elever i 0. klasse fortalte om sommerfugle i maven.

Nyheder

Hjortdal, Bondo og Gyldal: Her er årets vigtigste opgaver

Et nyt skoleår er i gang. Her fortæller Claus Hjortdal, Anders Bondo Christensen og Thomas Gyldal Petersen, hvad de vil have fokus på.

Nyheder

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen:

»Det vigtigste for mig i dette skoleår er, at vi fortsætter det arbejde, som er i gang med at opbygge den skole, som var ideen med reformen. Vi skal have mere og mere til at lykkes og få mere effekt ud af den efter- og videreuddannelse, som vi har givet vores lærere og pædagoger.«

»Det store spørgsmål er, hvornår valget til Folketinget kommer, for vi ved, at politikerne elsker at tale om alt, hvad de synes ikke virker i folkeskolen, og hvad der skal laves om, så jeg er bange for, at vi får 179 lommeevalueringer af skolen. Mit budskab er, at man skal lade være med at røre ved folkeskolen, før vi har lavet en ordentlig og grundig evaluering, så vi kan se, hvad der er værd at bevare, og hvad der skal justeres en smule. Vi har ikke brug for at lave en ny folkeskolereform.«

»Faktisk er elev- og forældretilfredsheden høj, men vi er udfordret af, at for mange vælger at begynde på fri- og privatskoler. Der skal vi prøve at vise, at folkeskolen er værd at vælge til.«

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening:

»Der er to helt afgørende ting, som vi skal arbejde videre med: Den ene er at genskabe respekten for lærernes professionelle råderum. Der tog vi et rigtig vigtigt skridt sidste år, da vi fik reduceret antallet af obligatoriske mål. Det har både en praktisk betydning og en fantastisk signalværdi, fordi man siger til lærerne, at man tror på, at de godt kan finde ud af det selv.«

»Det andet hovedspor er vores projekt ’Ny Start’, som vi laver sammen med KL, hvor vi skal skabe bedre rammer for lærernes arbejde. Det er ikke bare en ny start for skolen. Det er også en ny start for et godt samarbejde mellem KL og lærerforeningen centralt - og i høj grad også lokalt. Der er allerede en række kommuner og lærerkredse, som efter overenskomstforhandlingerne har sat sig sammen for at forbedre forholdene lokalt. Det er fantastisk positivt, og det håber jeg, at vi kan være med til at understøtte.«

Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg:

»For KL er det helt afgørende, at vi i det næste år kommer godt i gang med vores 'Ny Start' for folkeskolen. Når man kommer ud på skolerne, så er der et fællesskab mellem lærere, ledere og pædagoger, som får hverdagen til at fungere. På samme måde skal vi på landsplan have et fællesskab mellem KL og lærerforeningen, så vi kan give folkeskolen den nye start, som den fortjener, så folkeskolen kan spille sin rolle som danskerne naturlige førstevalg og det sted, hvor vi mødes på tværs og skaber fundamentet for et samfund, der hænger sammen.«

»Nu arbejder kommissionen med lærernes arbejdstid. Vi vil give kommissionen arbejdsro, og så har vi forpligtet os selv til at tage kommissionens anbefalinger dybt alvorligt. Ved siden af kommissionens arbejde med arbejdstiden er der en række ting, som også er vigtige for skolen, og her skal vi have en dialog med lærerforeningen, så vi i fællesskab kan bringe skolen videre.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Forsiden