Der er brug for »lunere vinde« om folkeskolen, mener den nyudnævnte kommissionsformand Per B. Christensen.
Foto: Danmarks Akkrediteringsinstitution

Der er brug for »lunere vinde« om folkeskolen, mener den nyudnævnte kommissionsformand Per B. Christensen.

Nyheder

5 centrale spørgsmål til den nye kommissionsformand: »Det er meget vigtigt, at man forstår lærernes psykologi«

Per B. Christensen er nyudnævnt formand for arbejdstidskommissionen. Her svarer han på fem spørgsmål om sit syn på folkeskolen og kommissionsarbejdet. (Artiklen blev bragt første gang i maj).

Nyheder

Per B. Christensen, flere af vores læsere har i forbindelse med udnævnelsen af dig kommissionsformand reageret meget på, at du har arbejdet med målstyret læring i Næstved Kommune. Vil du ikke på den baggrund sætte et par ord på, hvad du definerer som kvalitet i undervisningen?

»Kvalitet i undervisningen er, at der er en læringsproces, at barnet flytter sig fra et sted til et andet. Kvalitet i undervisningen forudsætter også, at læreren - eller pædagogen for den sags skyld -, føler, at de kan magte opgaven, og at de har kompetencer til det. Det er derfor, jeg i nu flere sammenhænge har arbejdet med at afsætte nogle konkrete penge til konkrete projekter, der netop arbejder med kompetenceudvikling og lærerens evne til at lede klassen, inklusion og sådan noget. Jeg har været med i mange sammenhænge til at sætte mange forskellige typer projekter i gang, ikke kun projekter omkring målstyret undervisning.«

Det er meget vigtigt, at man forstår lærernes situation, at man forstår deres psykologi i forhold til dette her. Det har ikke været sjovt for dem i de senere år

Hvad er ifølge din erfaring vigtigt for den ramme, man sætter omkring skolen og undervisningen, for at det lykkes at skabe kvalitet i skolen?

»Jeg tror, det er vigtigt, at der er en ledelse, der interesserer sig for skolens udvikling og for undervisningen. Det er derfor, jeg i mit eget skoledistrikt har lagt meget vægt på, at skolelederne var meget aktive i forhold til at overvære undervisning og give sparring til underviserne. Det er jo faktisk sådan, at hvis man viser interesse for læreres undervisning, så bliver de jo rigtig glade for det. De opfatter det jo ikke som kontrol, i hvert fald ikke hvis man gør det på den rigtige måde. Så det er et felt, det med ledelsen.«

»Og så er det, at den enkelte lærer føler, de kan magte opgaven, det vil sige, de har de faglige kompetencer til det, og at de også oplever, at de har nogle fair arbejdsvilkår i forhold til at folde denne her opgave ud.«

»Og så er der et tredje element, som handler om det, jeg vil kalde det tværprofessionelle, altså samarbejdet med andre, beslægtede kolleger – andre lærere, men også andre fagpersoner. Det er enormt vigtigt, at de tre flader er på plads, hvis man skal udvikle skolen.«

Kan du sætte nogle ord på, hvilke ting du synes er vigtige for det resultat, I i kommissionen arbejder frem imod?

»Jeg tror, det er vigtigt at tage et andet udgangspunkt end det, der har været i tidligere arbejdstidsaftaler. Det vil sige at se på, hvad det er for en skole, vi vil drive i X-købing eller i Danmark som hele, og hvordan man kan oversætte den måde at drive skole på til nogle parametre for ledelse og for arbejdstid. Det er kernepunktet for det, kommissionen skal arbejde med. Vi skal jo ikke sidde og kigge på alle de planer, der er for tidligere overenskomster og sige, hvordan vi kan file lidt her og der. Så synes jeg ikke, vi gør vores arbejde. Vi er nødt til at lytte til nogle af de centrale parter, så analysere nogle forhold, og måske analysere mere, når vi får nogle ting ind, og så på et tidspunkt komme med nogle anbefalinger og nogle sigtelinjer for, hvordan man bedst fremmer lærernes arbejdsmiljø set i den kontekst.«

Du har arbejdet på alle mulige sider af skolen i rigtig mange år, og når man har det, kan man jo nok ikke se sig fri for at have opbygget holdninger til, hvad der fungerer og ikke fungerer. Hvordan vil du håndtere det i det her arbejde, hvor du skal være uvildig?

»Jeg tror, det er meget vigtigt, at jeg er uvildig på den måde, at jeg har en relativt åben tilgang til alle mennesker. Jeg kommer til at snakke med kredsfolk, jeg kommer til at snakke med nogle lærere, jeg kommer til at tale med Anders Bondo og Jacob Bundsgaard, men det er ikke sådan, at man kan sige, at nu har jeg snakket med så og så mange af dem, så skal jeg også snakke med så og så mange af dem. Jeg skal have et frirum, fordi man stoler på mig til at drive det her, og det, håber jeg, holder hele processen igennem. Tilliden til mig fra start er jo i hvert fald ikke noget dårligt udgangspunkt.«

Så må vi se, hvordan lærernes tillid ser ud, når der skal stemmes om aftalen om kommissionen...?

»Ja, og jeg tænker ikke, det kun handler om kommissionen. Det handler sikkert om flere forhold. Jeg tror, det er meget vigtigt, som Anders Bondo også var inde på, at man forstår lærernes situation, at man forstår deres psykologi i forhold til dette her. Det har ikke været sjovt for dem i de senere år. Nu er der brug for at tale skolen op, og at der gerne skulle blæse lunere vinde om skolen.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Forsiden