Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix

Tidligere DI-direktør Charlotte Rønhof bliver ny formand for Rådet for Børns Læring.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter et år uden lovpligtigt råd: Her er formandskabet i Rådet for Børns Læring

Tidligere DI-direktør Charlotte Rønhof er ny formand for Rådet for Børns Læring. Hun får bl.a. følgeskab af en sognepræst og en skolelærer.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det har tilsyneladende være sværere end som så at sammensætte formandskabet i Rådet for Børns Læring.

I hvert fald har regeringen i mere end et år arbejdet på at udpege det nye formandskab, der rådgiver regeringen om, hvad der fremmer kvalitet i folkeskolen og i vuggestuer og børnehaver.

Nu står det klart, at den nye formand bliver Charlotte Rønhof, der er tidligere underdirektør i DI.

Charlotte Rønhof forlod DI i foråret og har i en lang årrække været erhvervslivets stemme i uddannelses- og forskningspolitikken.

Det øvrige formandskab består bl.a. af en sognepræst og en skolelærer, og måske lidt overraskende er der også to gengangere i rådet, der har været inaktivt siden februar i fjor, hvor det tidligere råd med Agi Csonka i spidsen sluttede sit arbejde.

Få overblikket over det nye formandskab her:

Charlotte Rønhof

I en lang årrække har Charlotte Rønhof været en markant stemme for industrien i den offentlige debat. Hun har arbejdet for at rette skoler og uddannelser mere i retning af virksomhedernes behov - bl.a. med opfordringen om at sende skoleelever ud på virksomhederne for at opleve jobmarkedet.

Da Charlotte Rønhof for nylig forlod DI efter 18 år, beskrev hun over for Altinget sig selv som en »en amazone«, der har brug for nogle at brydes med.

Nogle vil formentlig have lidt svært ved at se det oplagte i at sætte en tidligere DI-direktør i spidsen for rådets arbejde. Andre vil måske lige frem finde det kontroversielt.

Per Fibæk

Professor Per Fibæk Laursen fra DPU, Aarhus Universitet, har blandt andet dykket ned i debatten om målstyring. 1. juni udkom han med bogen 'Mål med mening – mellem dannelse og målstyring', hvori han sammen med en håndfuld kolleger forsøger at give et bud på, hvordan målstyring kan give mening for både elever og lærere.

I et interview med Skoleliv har Per Fibæk desuden slået til lyd for, at det ikke virker at detailstyre skolen.

»Hvis politikerne f.eks. gjorde læringsplatformene og de nationale test frivillige, ville man sende et signal til lærerne, som vil skabe en positiv stemning og øge lærernes engagement. Det vil have en meget gunstig effekt,« lød det fra Fibæk.

Mette Frederiksen

Skolelærer Mette Frederiksen, der arbejder på Syvstjerneskolen i Værløse, var tilsyneladende en af de første, der fik besøg af Merete Riisager, da hun blev minister. Her kunne ministeren høre, hvordan Frederiksen bruger 'formålsstyret undervisning' på skolen.

Mette Frederiksen er efterhånden svær at komme udenom, når der skal nedsættes et nyt udvalg, og hun er medlem af den gruppe, der rådgiver undervisningsministeren om Fælles Mål.

Hun var også at finde på programmet på det seneste Sorø-møde, hvor hun uddybede sine tanker om den formålsstyrede undervisning:

»Vi skal ikke ind og pille ved formålene. Tværtimod skal vi hjælpe lærerne til at gøre formålene levende ude på skolerne,« lød det fra Frederiksen.

Stefan Hermann

Stefan Hermann, der er rektor på Københavns Professionshøjskole og formand for Danske Professionshøjskoler, sad også med i det seneste formandskab.

Han er blevet beskrevet som en de vigtigste uddannelsesstemmer i debatten og er for tiden især optaget af læreruddannelserne.

Hermann har tidligere bl.a. har været formand for regeringens ekspertudvalg, der havde til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan flere udsatte unge kan få en ungdomsuddannelse. Det var de anbefalinger, der førte til den sammenlægning af forberedende tilbud, som er blev døbt den forberedende grunduddannelse, FGU.

Andreas Rasch-Christensen

Også skoleforsker Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College er en genganger i Rådet for Børns Læring.

Han kender både dagtilbuds- og skoleområdet indgående, og han er i forvejen medlem af et utal af forskellige ministerielle udvalg og råd.

Desuden sidder Andreas Rasch-Christensen med i den styregruppe, der følger skolereformen.

Pernille Hviid

Pernille Hviid er uddannet pædagog og lektor ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet. Her forsker og underviser hun blandt andet i børns udvikling.

Pernille Hviid har tidligere været medlem af Børnerådet, hvor hun har arbejdet med læreplaner på dagtilbudsområdet.

Henrik Gade Jensen

Det måske mest overraskende medlem af formandskabet er sognepræst Henrik Gade Jensen fra Gloslunde pastorat.

I begyndelsen af 00'erne var han en kort periode rådgiver i Kirkeministeriet, og han har også været projektleder ved tænketanken CEPOS .

Henrik Gade Jensen har i mange år deltaget i samfundsdebatten og blev i 2016 medlem af Etisk Råd.

I lighed med Mette Frederiksen og Stefan Hermann holdt Henrik Gade Jensen oplæg ved det seneste Sorø-møde, hvor han talte om skolens dannelsesrolle.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden