Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pelle Rink/Ritzau Scanpix
Foto: Pelle Rink/Ritzau Scanpix

»Der er ikke noget barn, der skal have ondt i maven af at gå i skole. Mit forslag er: Lad os lave de nationale test om,« lød det fra S-formand Mette Frederiksen på Folkemødet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sagt på Folkemødet: »Jeg har leveret pissedårlig undervisning fra '84 til '86. Fuldstændig systematisk«

Der blev talt om spildte penge, billig portvin og ukrudtsundervisning, da Skoledanmark mødtes til Folkemødet på Bornholm. Politiken Skoleliv har samlet de bedste citater fra debatterne:

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Vi har ikke råd til mindre klasser, for vi har brugt alle pengene på læringsmålstyret undervisning og iPads.«
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) under debat om 'pissedårlig' undervisning

»I folkeskolen må vi spørge os selv: Tester vi for tidligt? Tester vi for mange? Og tester vi for meget? Der er ikke noget barn, der skal have ondt i maven af at gå i skole. Mit forslag er: Lad os lave de nationale test om.«
Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, under sin partiledertale på Folkemødets hovedscene

»Jeg har ingen reel magt over de andre borgmestre. Hvis vi skal lykkes med flere lokale arbejdstidsaftaler, er det med eksemplets magt, meget snak og billig portvin.«
KL-formand Jacob Bundsgaard (S) i debat om forventningerne til resultatet af OK-aftalen

»Pissedårlig undervisning for mig er, at vi er 32 elever i klassen, selvom vi kun må være 28.«
Aske, skoleelev fra 2. klasse

»Vi overvejer, om understøttende undervisning egentlig er godt nok, eller om vi skal erstatte det med rigtig undervisning - og om det så også skal betyde færre timer.«
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i et svar til en skoleelev om brugen af understøttende undervisning

»Anders Bondo har haft 0 sygedage siden 1992. Men inden I bliver alt for imponerede, så har han haft 1.558 øv-dage.«
Satireduoen 'Den hvide lektie' i en præsentation af lærerformand Anders Bondo Christensen

»Det er vores guld, vi kommer og afleverer hos jer. Glem ikke det.«
Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre, til skoleledernes formand, Claus Hjortdal, under debat om skolestart

»Jeg har store forventninger til kommissionen. Det er modigt af Danmarks Lærerforening, og det er modigt af os i KL. Vi har sat os i en båd, og vi har en åre hver. Det kræver, at vi sejler i samme retning.«
Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL's Børne og Undervisningsudvalg, om forventningerne til resultatet af OK-aftalen

»Jeg har leveret pissedårlig undervisning fra '84 til '86. Fuldstændig systematisk. Jeg blev sat til at undervise i musik, men jeg havde ingen faglig tilgang. Jeg var total blank.«
Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, under debat om 'pissedårlig' undervisning

»Det første, jeg fik at vide, da jeg blev minister, var, at jeg skulle holde et pressemøde om Pisa-resultater. Det aflyste jeg.«
Undervisningsminister Merete Riisager om risikoen ved at give Pisa og nationale test for stor opmærksomhed

»Som politiker kunne jeg aldrig drømme om at diktere, om elever må have deres mobiltelefon med. Men min ærlige holdning: Mobiltelefoner har absolut intet at gøre i skolen.«
Statsminister Lars Løkke Rasmussen i et svar til en skoleelev under 'klassens time'

»Mit bedste skoleminde er, da jeg slap af med min far. Han havde hjemmeundervist mig, så da jeg endelig startede i en skole, var det en befrielse.«
Alexander Von Oettingen, prorektor på UC Syd

»Hele det danske frisind er under pres, når forældre ikke længere må sende deres børn af sted på alle slags frie skoler.«
Marianne Jelved, undervisningsordfører for de Radikale


»Når jeg besøger skoleelever, er det første, de spørger mig om, mit eget karaktergennemsnit. Det er hårdt. For hvis elever har fået den følelse, at den eneste måde, de kan blive vurderet på, er med karakterer, så har vi saftsuseme fejlet som politikere.«
Christina Krzyrosiak Hansen (S), borgmester i Holbæk Kommune, i debat om 'karakterer eller kaos'

»I folkeskolen havde jeg en 'glemslens hylde' i min garderobe. Der lagde jeg alle de dårlige karakterer op. Så var de jo væk, og jeg kunne komme videre.«
Jens Philip Yazdani, formand for Danske Gymnasielevers Sammenslutning, i debat om karakterer i folkeskolen

»Det er med pissedårlig undervisning, som det er med ukrudt. Man fjerner det, og så dukker det op igen. Det kan ikke holdes nede.«
Undervisningsminister Merete Riisager under debat om 'pissedårlig' undervisning

»Nej, læreren ved ikke altid bedre. Min lillebror på seks år kan mere end min kristensdomslærer, Karsten, om den digitale fremtid. Det er præcis derfor, eleverne skal involveres mere i skolen.«
Oskar Sommer Jonsson, tiltrædende næstformand for Danske Skoleelever, i en replik til Gordon Ørskov Madsen fra Danmarks Lærerforening

»Jeg synes, matematik er kunst. Jeg elsker matematik.«
Lærerformand Anders Bondo Christensen

»Hver gang vi siger kreativitet og bevægelse, modtages det som lystbetonet og udisciplineret. Det er den største fejlfortolkning. Lad os turde tale det op og se på det gennem elevinddragelse.«
Professor Lene Tanggaard i en debat om tankeeksperimentet at genopfinde skolen helt forfra

»Digitale læringssystemer er en parasit. De vil aldrig kunne løse det, en dygtig lærer kan.«
Lektor, ph.d. stipendiat Jesper Balslev om den digitaliseringen af skolen

»Hvis man kun skulle gøre én god ting for folkeskolen, skulle man forbedre læreruddannelsen.«
Undervisningsminister Merete Riisager

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden