Eleverne i 9.z på Holme Skole havnede midt i en ophedet debat, da de var med i '9-z mod Kina' for fem år siden. Tre af den fortæller her, hvordan det er gået dem siden. Foto: DR
Foto fra programmet: DR

Eleverne i 9.z på Holme Skole havnede midt i en ophedet debat, da de var med i '9-z mod Kina' for fem år siden. Tre af den fortæller her, hvordan det er gået dem siden. Foto: DR

Nyheder

'9.z mod Kina' fem år senere: »Vi har alt muligt andet at byde på end lige at klare os godt i en Pisatest«

9.z på Holme Skole havnede i orkanens øje, da klassen for fem år siden var med i programmet "9.z mod Kina". Tre af eleverne fortæller her, hvordan det er gået dem siden.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Midt i 2013’s overenskomstkonflikt og lærerlockout smed DR en bombe i debatten om den danske folkeskole.

En dokumentarserie i fire dele, hvor en ganske almindelig dansk folkeskoleklasse blev sammenlignet med deres kinesiske sidestykke. En styrkeprøve, der viste sig at være en overordentlig sprængfarlig affære.

I en kappestrid på faglige evner, samarbejdsevner og kreativitet blev 9.z på Holme Skole i Aarhus repræsentant for hele Danmarks folkeskole. Én gang for alle skulle klassen vise, hvor godt det danske skolesystem egentlig ruster danske unge til at konkurrere med et udland, repræsenteret ved den måske diametrale modsætning, den kinesiske heldagsskole.

Præmissen i sig selv kunne man diskutere, og resultaterne affødte endnu mere debat. De kinesiske elever klarede sig samlet set bedre i ikke bare læsning og matematik, men også de to kerneområder i den danske folkeskoles selvforståelse; kreativitet og samarbejde. Kun i engelsk klarede de danske elever sig bedre.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden