Undervisningsforløbet giver eleverne mulighed for at passe på jorden, spise sundt, bevæge sig i naturen og følge grøntsagernes vej fra jord til bord, fortæller Susanne Leegaard fra Haver til Maver, den almennyttige forening bag konceptet.
Foto: Pressefoto

Undervisningsforløbet giver eleverne mulighed for at passe på jorden, spise sundt, bevæge sig i naturen og følge grøntsagernes vej fra jord til bord, fortæller Susanne Leegaard fra Haver til Maver, den almennyttige forening bag konceptet.

Nyheder

Et alternativt læringsrum: Skolehaver skal bredes ud til resten af landet

Skolehaverne i Odense er blevet en succes for kommunen, som folkene bag vil bruge til at udbrede konceptet flere steder i landet. Haverne øger læringen, men også lysten til læring, lyder budskabet.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Gulerødder, porrer, kartofler, løg og squash. I Odense Kommune har man succes med at skabe skolehaver, hvor eleverne lærer om grøntsagsdyrkning og bæredygtighed i skoletiden.

Nu skal konceptet bredes ud til resten af landet, så flere elever får glæde af at have fingrene i jorden.

»Eleverne lærer, at grøntsager ikke kommer fra en plastikpose fra Netto. Og de bliver kloge på ting som, hvor afgrøder kommer fra, hvorfor gulerødder er grønne på toppen samt det økosystem, de er en del af,« fortæller Susanne Leegaard.

Hun er leder af Haver til Maver, en almennyttig forening, der blandt andet arbejder for at udbrede skolehaver, hvilket indtil nu er lykkedes 38 steder i landet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden