Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Der er brug for »lunere vinde« om folkeskolen, mener den nyudnævnte kommissionsformand Per B. Christensen.
Foto: Danmarks Akkrediteringsinstitution

Der er brug for »lunere vinde« om folkeskolen, mener den nyudnævnte kommissionsformand Per B. Christensen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

5 centrale spørgsmål til den nye kommissionsformand: »Det er meget vigtigt, at man forstår lærernes psykologi«

Per B. Christensen er nyudnævnt formand for arbejdstidskommissionen. Her svarer han på fem spørgsmål om sit syn på folkeskolen og kommissionsarbejdet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Kvalitet i undervisningen er, at der er en læringsproces, at barnet flytter sig fra et sted til et andet. Kvalitet i undervisningen forudsætter også, at læreren - eller pædagogen for den sags skyld -, føler, at de kan magte opgaven, og at de har kompetencer til det. Det er derfor, jeg i nu flere sammenhænge har arbejdet med at afsætte nogle konkrete penge til konkrete projekter, der netop arbejder med kompetenceudvikling og lærerens evne til at lede klassen, inklusion og sådan noget. Jeg har været med i mange sammenhænge til at sætte mange forskellige typer projekter i gang, ikke kun projekter omkring målstyret undervisning.«

»Jeg tror, det er vigtigt, at der er en ledelse, der interesserer sig for skolens udvikling og for undervisningen. Det er derfor, jeg i mit eget skoledistrikt har lagt meget vægt på, at skolelederne var meget aktive i forhold til at overvære undervisning og give sparring til underviserne. Det er jo faktisk sådan, at hvis man viser interesse for læreres undervisning, så bliver de jo rigtig glade for det. De opfatter det jo ikke som kontrol, i hvert fald ikke hvis man gør det på den rigtige måde. Så det er et felt, det med ledelsen.«

»Og så er det, at den enkelte lærer føler, de kan magte opgaven, det vil sige, de har de faglige kompetencer til det, og at de også oplever, at de har nogle fair arbejdsvilkår i forhold til at folde denne her opgave ud.«

»Og så er der et tredje element, som handler om det, jeg vil kalde det tværprofessionelle, altså samarbejdet med andre, beslægtede kolleger – andre lærere, men også andre fagpersoner. Det er enormt vigtigt, at de tre flader er på plads, hvis man skal udvikle skolen.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden