Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Her er professionshøjskolernes 10 ambitioner for læreruddannelsen

Professionshøjskolerne har opstillet 10 ambitioner for fremtidens læreruddannelse.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvilke krav skal fremtidens læreruddannelse opfylde? Det prøver Danske Professionshøjskoler at give svar på i udspillet Handleplan til en bedre læreruddannelse, hvor foreningen opstiller følgende 10 ambitioner:

1. Læreruddannelsen skal være en af de mest søgte uddannelser

Professionshøjskolerne vil invitere KL og lærerforeningen til at deltage i en kampagne, der skal tiltrække flere studerende til læreruddannelsen. Desuden skal brobygningen til ungdomsuddannelserne styrkes, ligesom der skal bygges videre på de gode erfaringer med optagelsessamtaler.

2. Læreruddannelsen skal være et krævende fuldtidsstudie med et højt læringsudbytte

Studieintensiteten skal øges. De studerende skal have mere og bedre feedback, og der skal laves flere øvelsesforløb ved siden af undervisningen. Desuden skal der være færre, men mere krævende prøver.

3. Lærere med stærk autoritet og kunnen

Professionshøjskolerne vil lægge mere vægt på at udvikle de studerende som myndige fagpersoner med stærk professionel autoritet.

4. Tættere sammenhæng mellem folkeskolen og læreruddannelsen

Professionshøjskolerne vil invitere kommuner og skoler til et endnu tættere praksis-samarbejde. Flere lærere på folkeskolerne skal have en praktikvejlederuddannelse.

5. Læreruddannelsen skal bygge på den bedste forskning

Professionshøjskolerne fortsætter opbygningen af forskningsmiljøer.

6. Læreruddannelsen skal understøtte faglig fordybelse

Færre, men større og mere krævende prøver skal give bedre plads til faglig fordybelse. Professionshøjskolerne foreslår, at de studerende kan nøjes med at vælge to undervisningsfag i stedet for tre.

7. Læreruddannelsen skal være på forkant med teknologi i folkeskolen

Professionshøjskolerne foreslår en markant national teknologisatsning målrettet læreruddannelsen.

8. Læreruddannelsen skal være mere tværprofessionel

Mere fokus på især samarbejdet med pædagoguddannelsen. Det tværprofessionelle skal have selvstændige kompetencemål.

9. Læreruddannelsen skal uddanne lærere til hele Danmark

Der skal fortsat være et bredt geografisk udbud af læreruddannelser.

10. Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning

Der skal investeres i den fortsatte udvikling af undervisningsformer, så læreruddannelsen kan blive et laboratorium for god undervisning.

Se hele udspillet her.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden