Foto: Brian Bergmann / Ritzau Scanpix
Nyheder

Seniorforsker: 1.276 veje til succes med understøttende undervisning

Understøttende undervisning kan have uendeligt mange former, men kræver næsten altid en klar lederkurs, en vis grad af valgfrihed og gensidig respekt mellem lærere og pædagoger for at fungere, siger seniorforsker Bente Bjørnholt.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Hvad er den rigtige måde at indrette folkeskolens understøttende undervisning på?

Det spørgsmål findes der ikke kun ét svar på. Faktisk findes der nærmere 1.276 forskellige.

Ifølge Bente Bjørnholt, seniorforsker ved det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, er der i hvert fald næsten lige så mange forskellige måder at bruge understøttende undervisning på, som der er folkeskoler i Danmark.

»Den understøttende undervisning er så forskelligt indrettet, at man ikke rigtig kan samle dem i kategorier. De er så forskellige, at man ikke kan sammenligne dem og sige, hvad der er bedst, og om det vil fungere til alle tider og alle steder,« siger hun.

Bente Bjørnholt er en del af det forskerhold, som har fået til opgave af Ministeriet for Børn, Unge og Ligestilling at følge implementeringen af en række af folkeskolereformens elementer, blandt andet den understøttende undervisning.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden