Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Emilie Sloth har ingen øvre arbejdstid i sit job, og de fleste uger arbejder hun en del mere end 37 timer. Til gengæld er arbejdstiderne fleksible, hvilket er en fordel i skolebestyrelsesarbejdet, som hun ca. bruger ti timer på om ugen.
Foto: Glostrup Skole

Emilie Sloth har ingen øvre arbejdstid i sit job, og de fleste uger arbejder hun en del mere end 37 timer. Til gengæld er arbejdstiderne fleksible, hvilket er en fordel i skolebestyrelsesarbejdet, som hun ca. bruger ti timer på om ugen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skolebestyrelsesformand på landets største folkeskole: »Det er et langt større arbejde, end dengang skolen var mindre«

Skolerne i Glostrup Kommune er blevet lagt sammen til én kæmpe skole med fire matrikler. Men hvordan sikrer man, at forældrene i den fælles bestyrelse ikke kun tænker på den matrikel, deres eget barn går på?

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I Glostrup har ordet kommuneskole fået en helt ny betydning. Der er nemlig kun én folkeskole og ét skoledistrikt i hele kommunen. Dermed er der også kun én skolebestyrelse. Og den er Emilie Sloth formand for. Ved siden af sit job som konsulent i Landbrugsstyrelsen repræsenterer hun de mere end 4.000 forældre, som har børn på skolens fire matrikler.

Men hvordan sikrer man sig, at skolebestyrelsen har fælles fodslag, når de ni forældrerepræsentanters børn går i skole på matrikler i forskellige ender af byen? Emilie Sloth lægger ikke skjul på, at det har været en udfordring at skabe en samlet skole, efter at kommunens fire skoler fusionerede i 2012.

»Dengang havde dem, der stillede op til skolebestyrelsen, nok en forventning om, at de fik mere direkte indflydelse på deres børns klasse. Forældrene har jo et forhold til lige præcis den afdeling, de kommer på, og de lærere, der er der. Det kan være lidt vanskeligt for den enkelte forælder at se det som en samlet skole,« siger Emilie Sloth.

Derfor har hun arbejdet for at skabe en kulturændring i bestyrelsen, hvor man ikke fokuserer sit skolebestyrelsesarbejde på sit eget barn eller barnets klasse eller matrikel, men på hele skolen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden