Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Bo Lehm / Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Claus Hjortdal om ghettoudspil: Jeg er rystet

Både Skolelederforeningen og KL er kritiske overfor regeringens forslag om, at staten kan overtage skoler, der ikke præsterer godt nok. Der er brug for konsekvens-pædgogik, mener Riisager.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis en skole i flere år klarer sig fagligt dårligere, end man kunne forvente, så skal staten i yderste konsekvens kunne overtage ledelsen af skolen eller helt lukke den ned.
Det er et af forslagene i regeringens udspil mod parallelsamfund, som blev præsenteret torsdag.

Men forslaget bliver mødt med skarp kritik af både Skolelederforeningen og af KL.

»Jeg er rystet over, hvor skarpt udspillet er. Jeg synes, at det er mangel på respekt over det arbejde, som udføres på mange skoler, og mangel på forståelse for, at det er et komplekst sammenspil af faktorer, der gør, at børn ikke altid klarer sig lige godt,« siger Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal.

Han mener, at mange skoler i udsatte boligområder allerede gør en kæmpe indsats for at løfte eleverne, men at boligpolitik, beskæftigelsespolitik og socialpolitik i meget høj grad har indflydelse på, om skolerne kan lykkes med integrationsopgaven.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden