Efter folkeskolereformen begynder eleverne i den danske folkeskole med engelsk i 1. klasse og tysk og fransk i 5. klasse.
Foto: Steffen Ortmann/Ritzau Scanpix

Efter folkeskolereformen begynder eleverne i den danske folkeskole med engelsk i 1. klasse og tysk og fransk i 5. klasse.

Nyheder

Forsker om tidlig engelsk, tysk og fransk: En time om ugen er »slet ikke tilstrækkeligt«

Med reformen fik de danske skoleelever engelsk fra 1. klasse og fransk eller tysk fra 5. klasse. Men hvis den tidlige indsats for alvor skal rykke, er det ikke nok med en times undervisning om ugen, mener forsker.

Nyheder
FOR ABONNENTER

De danske folkeskoleelever kan få rigtig stor gavn af, at de allerede begynder på engelsk i 1. klasse og fransk eller tysk i 5. Men hvis den tidlige sprogindsats for alvor skal rykke, er der behov for mere end den ene undervisningstime om ugen, der blev afsat med reformen.

Sådan lyder budskabet fra Petra Daryai-Hansen, daglig leder af Tidligere Sprogstart - et projekt, som har arbejdet med at udvikle metoder til den tidlige sprogundervisning.

»Vi efterspørger ganske enkelt, at man går mere helhjertet ind i det. Den ene time om ugen er slet ikke tilstrækkelig,« siger Petra Daryai-Hansen, som desuden er ph.d. og lektor i fremmedsprogsdidaktik på Københavns Universitet og Københavns Professionshøjskole.

Petra Daryai-Hansen forklarer, at der på grund af ferier og temauger ofte går mere end en uge mellem hver lektion. Og det er en skam, mener hun, for de yngste elever har en ganske særlig åbenhed over for sprogfagene.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden