Nu skal praktiske færdigheder indgå i vurderingen af elevernes uddannelsesparathed

Nyheder
FOR ABONNENTER

Praktiske færdigheder skal fra næste år indgå i vurderingen af elevernes uddannelsesparathed. Det besluttede et stort flertal i Folketinget tirsdag. Kun Enhedslisten og Alternativet stemte imod.

Formålet med lovforslaget er at lægge mere vægt på folkeskolens praktisk-faglige dimensioner og give flere elever lyst til at vælge en erhvervsskole-uddannelse, forklarede undervisningsminister Merete Riisager (LA), da forslaget i december blev førstebehandlet.

»Med forslaget vil alle den unges talenter og kundskaber komme i spil ved uddannelsesparathedsvurderingen, ikke kun de snævert boglige,« sagde hun.

De nærmere kriterier for vurderingen af den praksisfaglige dimension er ikke beskrevet i loven, men vil senere blive fastsat i en bekendtgørelse.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden