Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Idrætstasken skal fremover også pakkes, når de yngste elever skal undervises i regnestykker og tabeller.
Foto: Pressefoto

Idrætstasken skal fremover også pakkes, når de yngste elever skal undervises i regnestykker og tabeller.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skoleelever skal drible sig igennem matematik

De næste tre år skal elever i København og Horsens løse matematikopgaver, mens de spiller basketball. Projektet, der har fået navnet BasketMatematik, øger motivationen for læring, mener ekspert.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De yngste skoleelever skal fremover skyde sig vej gennem 2-tabellen og drible sig til resultatet af et gangestykke i gymnastiksalen. Den sportslige aktivitet gavner nemlig indlæringen, viser forskning.

Derfor skal BørneBasketFonden og Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet nu i samarbejde med skolelærere de næste tre år udvikle og afprøve konceptet BasketMatematik, hvor elever undervises på tværs af matematik og idræt med udgangspunkt i basketball.

»Vi udnytter vores erfaring med basketball og skolebørn og kombinerer det med den viden, der ligger på Københavns Universitet om indlæring,« fortæller direktør i BørneBasketFonden, Jens Laulund.

Kvaliteten af bevægelse i skolen er nogle steder begrænset til noget, der ligner frikvartersaktivitet

En af dem, der glæder sig over det nye projekt, er Henrik Veiergang, der har arbejdet 16 år som folkeskolelærer og i dag er læringsagent hos Gladsaxe Kommune.

»Kvaliteten af bevægelse i skolen er nogle steder begrænset til noget, der ligner frikvartersaktivitet. Med det her projekt tænker man det didaktisk ind i faget, og det giver ekstremt meget mening,« siger han.

BasketMatematik-projektet består af to undervisningsdele, der sætter fokus på matematikken, men også idræt og bevægelse som egne læringsmål.

»Den ene del foregår i hallen med basketballøvelser, hvor matematik er en naturlig del af de bevægelser, eleverne laver. Vi putter simpelthen matematik ind i spillet. Den anden del er i klasseværelset, hvor man eksempelvis regner på banens areal eller holdenes pointscore,« fortæller Jens Laulund.

I en af de øvelser, som eleverne laver i gymnastiksalen, skal de drible fra den ene side af banen med en makker under armen, samle et gangestykke op og så drible over til den anden side, hvor de skal finde svaret på regnestykket.

Forud er der lavet en række mindre pilotprojekter, der har vist en øget koncentration og glæde ved basket-matematikken.

»Eleverne er sammen på en ny måde og bruger fælles ressourcer på at løse de her opgaver, hvilket i højere grad motiverer dem til at engagere sig og lære,« fortæller lektor ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet Jacob Wienecke, der er med i projektet.

Det er en udlægning, som den tidligere folkeskolelærer godt kan genkende.

»De gange, hvor jeg inddragede bevægelse i undervisningen, var det nogle helt andre elever, jeg fik. De var mere klar. Det er ubetinget alle i klassen, der får noget ud af det,« fortæller Henrik Veiergang, der i dag også arbejder deltid for BørneBasketFonden, men ikke har noget med selve BasketMatematik-projektet at gøre.

På Københavns Universitet har Jacob Wienecke endnu ikke det nødvendige videnskabelige belæg for forløbet, men oplever, at eleverne ser ud til at holde koncentrationen bedre efter en seks timer lang dag sammenlignet med stillesiddende undervisning.

»På den måde er det både de elever, der i forvejen er motiverede for at lære matematik, og de, der ikke er, som får noget ud af forløbet. Vi vil gerne både gøre dem bedre til matematik og mere motiverede for at lære,« siger han.

Hvorfor skal eleverne ikke bare lære om geometri og multiplikation i klasselokalet, som de plejer?

»Der vil jeg læne mig op ad de resultater, vi publicerede for to år siden, som viste, at effekten er bedre, hvis man anvender aktive former. Hvis vi sådan her kan mindske kedsomheden og få børn til bedre at kunne lide matematik længere fremme i deres skolegang, er det et rigtigt stort skridt,« siger lektoren, der glæder sig til at følge projektet.

BørneBasketFonden har siden 2014 arbejdet med Åben Skole-tilbud til danske folkeskoler. I 2017 har fonden gennemført 'SkoleBasket'-forløb for flere tusinde skoleelever i 22 forskellige kommuner.

BasketMatematik arbejder på at udvikle materiale til undervisningen. Målet efter sommeren er, at man kan køre 3-ugers forløb, hvilket så øges til 6-ugers forløb efter nytår.

Projektet er økonomisk støttet af Nordea-fonden.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden