0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Danmark har hidtil investeret massivt i digitalisering af uddannelsessystemet, men vi mangler dokumentation for de positive gevinster, siger Jesper Balslev.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsker: Vi lukker ørerne for kritik af it i skolen

En falsk fortælling om digitaliseringens store potentiale er ved at ødelægge undervisningen, siger ph.d.-stipendiat og lektor Jesper Balslev.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Danmark er en af verdens mest offensive nationer, når det gælder digitalisering af uddannelserne. Men de mange milliarder, der de seneste 20 år er hældt ned i ny hardware, software og efteruddannelse, er i bedste fald skønne spildte kræfter. I værste fald har det gjort undervisningen ringere, at computere, smartboards og mobiler er kommet til at fylde stadig mere i klasselokalerne.

Det er en af konklusionerne i en ny bog, ’Kritik af den digitale fornuft i uddannelsessystemet’, som lektor ved Københavns Erhvervsakademi Jesper Balslev udgiver 6. marts. Den baserer sig på den forskning, han som ph.d.-stipendiat ved Roskilde Universitet har gennemført ved at se på 125 af de mest indflydelsesrige policyrapporter fra ind- og udland i perioden 1984-2015.

»I Danmark er der opstået en helt bestemt måde at tænke på, hvor man kritikløst har lovprist det digitale potentiale, og hvor man har brugt fortællingen om dette potentiale til at retfærdiggøre store politiske it-beslutninger og investeringer. Men det indbyggede paradoks er, at vi i dag ikke kan se en læringsmæssig værdi af disse investeringer«, siger Jesper Balslev.

I stedet for at forholde sig til de mange kritiske forskningsrapporter, der har sået tvivl om de læringsmæssige gevinster ved digitaliseringen, har politikere, kommuner og uddannelsesinstitutioner valgt at lukke ørerne og fortsætte satsningen. For alle har været rørende enige om det store potentiale. Og de få, der har udtrykt sig kritisk, er blevet anset for at være antimoderne og fremtidsangste.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolemonitors abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skolemonitor, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden