Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil gøre teknologiforståelse obligatorisk i folkeskolen.
Foto: Preben Madsen / Ritzau Scanpix

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil gøre teknologiforståelse obligatorisk i folkeskolen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Professor om nyt it-fag: »Hvis digitaliseringen er en fest, skal alle inviteres. Og der er mødepligt«

Undervisningsministeren vil gøre teknologiforståelse til et obligatorisk fag i skolen. Professor Ole Sejer Iversen skal rådgive ministeren, og han mener, at teknologiforståelse handler om både dannelse, demokrati og åndsfrihed.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På den populære ungdoms-app Snapchat viser et lille tal, hvor mange dage i træk man har sendt et billede eller en film til hinanden. Tallet kaldes en streak, og for mange unge er det vigtigt at have så høj en streak som muligt.

»Rigtig mange børn og unge kan ikke afmaske, at Snapchat bruger denne funktion til at fastholde dem i Snapchats univers. De tror fejlagtigt, at tallet er et udtryk for, hvor stærkt deres venskab er med den, de snapper med,« siger Ole Sejer Iversen, der er professor på Aarhus Universitet.

Han mener, at eksemplet er et blandt utallige, der viser, at mobiltelefoner og computere har sneget sig ind i hverdagen, uden at vi nødvendigvis har fået et ordforråd til at tale om, hvordan det påvirker os og vores relationer.

»For de unge på Snapchat er relationen noget, som kan kvantificeres i et tal. De fleste voksne vil derimod nok sige, at styrken i en relation ikke kan måles med et tal, men skal måles i kvalitet. Men meget få af os har et sprog til at tale om, hvad teknologien egentlig gør ved os,« siger Ole Sejer Iversen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden