Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det kan være en brat overgang at gå fra læreruddannelsen til sit første lærerjob, viser forskning.
Foto: /ritzau/ Marius Nyheim (Arkivfoto)

Det kan være en brat overgang at gå fra læreruddannelsen til sit første lærerjob, viser forskning.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mentor-ordninger giver nye lærere en bedre start i skolen

Mange nyuddannede lærere forlader folkeskolen igen. Men et struktureret mentorforløb hjælper på jobtilfredsheden, viser forskning.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det kan være en overvældende oplevelse at skifte læreruddannelsen ud med virkelighedens klasselokale, inklusion og forældrekontakt.

For nogle nyuddannede er overgangen så voldsom, at de vælger at forlade folkeskolen igen.

Men hvis skolen laver en mentorordning, så er der langt større chancer for, at den nyuddannede lærer får ordentligt fodfæste i arbejdslivet. Mentorordninger har nemlig både positiv betydning for de nye læreres motivation, jobtilfredshed og professionelle identitet som lærer.

Det viser et projekt, hvor forskere fra VIA har undersøgt, hvordan 1.142 nyuddannede lærere oplever overgangen fra uddannelse til lærerjob.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden