Foto: Maskot/Ritzau
Nyheder

Forsker: Derfor går det galt, når elever ekskluderes fra skolen

Når elever ekskluderes fra skolen, kunne det mange gange være undgået. Det mener Gro Emmertsen Lund, som har undersøgt, hvad der går galt, og hvad man kan gøre for at undgå det.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Det er en ulykkelig situation, når elever ekskluderes fra skolen. Og meget ofte kunne det være undgået. Det mener Gro Emmertsen Lund. Hun har skrevet ph.d. ved Twente Universitet Holland om sociale eksklusionprocesser i skolen.

Til ph.d.-en har hun samlet materiale ind om børn, der har følt sig tvunget til at skifte skole. Og her gik det hurtigt op for hende, at der var et mønster i historierne, uanset om barnet var blevet ekskluderet på grund af mobning, isolation, faglige udfordringer eller noget helt andet.

»Allerede efter den tredje historie fik jeg lidt af en mavepuster, for det er de samme trin, der går igen i alle historierne. Man taler til forældrene på den samme måde og ser problemet på den samme måde. De her praksisser gentages igen og igen, selvom det ofte er helt unødvendigt,« siger Gro Emmertsen Lund.

På baggrund af de fællestræk, hun har set i familiernes historier, har hun udviklet en eksklusionsspiral, der beskriver processen, der ender med eksklusion. Spiralen består af seks trin.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden