Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pendlerne giver et mindre sterilt og mere varmt og hyggeligt lys end det oprindelige ovenlys. Det er med til at skabe en tryg stemning, som minder om hjem.
Foto: Henning Larsen

Pendlerne giver et mindre sterilt og mere varmt og hyggeligt lys end det oprindelige ovenlys. Det er med til at skabe en tryg stemning, som minder om hjem.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye lamper i klassen sænker støjen markant

Et simpelt greb kan øge elevernes koncentrationsevne. Ved at skifte det klassiske institutionslys ud med mere hjemlig belysning er støjniveauet faldet markant på en skole i Aarhus.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skift klasselokalets industrielle ovenlys ud med pendler magen til dem, du har hængende hjemme i stuen.

Så simpel kan opskriften være på at sænke støjniveauet i klassen og øge elevernes koncentrationsevne.

Det konkluderer et nyt studie, som lysdesigner Imke Wies van Mil har lavet i forbindelse med sin Ph.d., som er et samarbejde mellem Kunstakademiets Arkitektskole og arkitektfirmaet Henning Larsen.

Imke Wies van Mil har sat pendler op i fire klasselokaler på Frederiksbjerg Skole i Aarhus, hvor de har hængt i otte måneder. Pendlerne skaber forskellige zoner med koncentreret lys i modsætning til det ensartede lys i hele klassen, som de traditionelle institutionslamper skaber.

Lysdesigner Imke Wies van Mil eri gang med en erhvervs-Ph.d, som er et samarbejde mellem Kunstakademiets Arkitektskole og Henning Larsen Arkitekter.
Foto: Henning Larsen

Lysdesigner Imke Wies van Mil eri gang med en erhvervs-Ph.d, som er et samarbejde mellem Kunstakademiets Arkitektskole og Henning Larsen Arkitekter.

Det har medført, at støjen er faldet med mellem én og seks decibel i ca. 75 procent af de læringssituationer, hun har målt.

En reduktion på én decibel er lige akkurat muligt at høre for det menneskelige øre, mens en forskel på tre decibel er tydelig, og en forskel på seks decibel er meget tydelig.

»I stort set alle de situationer, vi har målt, har vi set et markant fald i elevernes støjniveau,« siger Imke Wies van Mil.

Draget af lyset

Ifølge Imke Wies van Mil har det nye lys især har haft effekt hos de elever, som havde sværest ved at koncentrere sig.

Det billede genkender Heidi Kirstine Frisch, der er klasselærer i Isbjørnene, en aldersintegreret indskolingsklasse på Frederiksbjerg Skole, som har deltaget i forsøget.

Jeg havde overhovedet ikke overvejet, hvad lyset i loftet kan gøre ved børnene

For selvom Isbjørnene er en velfungerende klasse, har nogle elever haft svært ved at koncentrere sig sidst på dagen. F.eks. har hun en dreng i klassen, som lynhurtigt mister fokus.

»Måden, han viser det på, er, at han ligger og roder rundt nede på gulvet. Hvis vi har tændt lyset i loftet, kan jeg godt forstå, han føler, han må være overalt, og at han bliver i tvivl om, hvor han skal være. Når vi tænder de her pendler, er der fokus på deres bord, og det er som om, de bliver draget af lyset og ved, at nu skal de finde deres arbejdsplads,« siger hun.

Heidi Kirstine Frisch oplever, at lamperne skaber et fokuseret område, som gør, at det er nemmere for eleverne at lukke resten af klassen lidt ude, og det mindsker dermed forstyrrelserne.

»De taler med dem, der sidder under samme lampe, og får et lille fællesskab,« siger Heidi Kirstine Frisch, som er blevet overrasket over, at et så forholdsvis lille greb som at skifte lamperne, har haft så stor indflydelse på klassen.

»Jeg havde overhovedet ikke overvejet, hvad lyset i loftet kan gøre ved børnene,« siger hun.

Hjemligt

Heidi Kirstine Frisch oplever også, at det gør en forskel, at de nye pendler giver et mindre sterilt og mere varmt og hyggeligt lys end de oprindelige lamper. Det er med til at skabe en tryg stemning, som minder om hjem, så hele dagen ikke opleves som pligt og pres for børnene.

»De nævner selv, at det er meget mere behageligt. Børnene opholder sig rigtig mange timer i skolen. Vi er nødt til at gøre det rart for dem at være her,« siger hun.

Det nye lys har især haft effekt hos de elever, som har haft sværest ved at koncentrere sig.
Foto: Henning Larsen

Det nye lys har især haft effekt hos de elever, som har haft sværest ved at koncentrere sig.

De sidste 15 år er der blevet forsket en del i, hvad lys gør ved vores følelser. Det viser, at vi i høj grad associerer bestemte lysformer med bestemte følelser, forklarer Imke Wies van Mil:

»Hvis du har et mere fokuseret lys, fokuserer eleverne intuitivt bedre. I den danske kultur associeres det bløde lys med en intim og afdæmpet atmosfære. Det påvirker eleverne indirekte og gør dem mere rolige.«

For Imke Wies van Mil handler det også om at give eleverne mulighed for at have forskellige præferencer og for at ændre lyset til forskellige aktiviteter.

»På kontorer har man også mulighed for at tænde sin skrivebordslampe. Det er vigtigt, at vi også tilbyder det til eleverne, som tilbringer så meget tid i skolen. Ligesom vi voksne har elever også forskellige præferencer,« siger hun.

En simpel løsning

Det er ikke bare nørder som Imke Wies van Mil og de akustikingeniører, hun har arbejdet sammen med, der er begejstrede for effekten af at skifte lamperne ud. Frederiksbjerg Skole har nemlig besluttet at gøre pendlerne permanente og udvide dem til flere af skolens lokaler.

For Imke Wies van Mil er det afgørende, at pendlerne er nemme og billige at sætte op.

»Det er en meget simpel måde at skabe små zoner på.«

Hun understreger, at den specifikke løsning på Frederiksbjerg Skole ikke nødvendigvis kan overføres til alle andre skoler. Det afhænger af den konkrete bygning. Men princippet med at skabe fokuseret lys kan man med fordel lade sig inspirere af.

»Det her er ikke den perfekte løsning per automatik. Hver skole har sit eget design. Men projektet viser, at der er grund til at se på andre løsninger end dem, som bygningsindustrien ofte tyer til, hvor man putter det samme lys i loftet. For andre skoler er det vigtigt at forstå hele ideen med diversitet i lyset. Især hvis man bruger det samme rum til flere slags aktiviteter,« siger Imke Wies van Mil.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden