Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Der var stående bifald, da Sct. Nicolai Skole fredag aften vandt 1. pladsen i DM i skoleudvikling. Her er det konferencier Master Fatman, som læser begrundelsen op for pædaogisk leder Lotte Nowack og elevrådslærer Lasse Jensen.
Foto: Politiken Skoleliv

Der var stående bifald, da Sct. Nicolai Skole fredag aften vandt 1. pladsen i DM i skoleudvikling. Her er det konferencier Master Fatman, som læser begrundelsen op for pædaogisk leder Lotte Nowack og elevrådslærer Lasse Jensen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Elevdemokrati vinder DM i skoleudvikling 2017

Hovedprisen ved årets DM i Skoleudvikling går til Sct. Nicolai Skole i Køge, som har sat demokrati på skoleskemaet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På Sct. Nicolai Skole i Køge fejrer eleverne både Elevernes Åbningsdag og Lille Grundlovsdag. Og de alternative mærkedage er ikke bare en gimmick. Dagene er en del af projektet Demokratid, der skal opdrage til demokrati i praksis.

Det er nemlig eleverne, der bestemmer, hvad de i alt otte 'særlige dage' i løbet af skoleåret skal indeholde. Det er også dem, der afvikler dagene og evaluerer dem efterfølgende.

Demokratid er således en reel træning i demokratiske processer, og fredag aften løb Sct. Nicolai Skole med hovedprisen på 50.000 kroner i DM i skoleudvikling for projektet.

Der har været indstillet 84 projekter fra skoler rundt om i hele landet.

Tanken bag Demokratid er, at eleverne ikke bare skal lære, hvad demokrati og medborgerskab er. De skal også praktisere det, fortæller Lotte Nowack, som er pædagogisk leder på Sct. Nicolai Skole.

»Det skal ikke bare være ord på et papir. Demokratid er en øvebane, hvor eleverne øver sig i de demokratiske processer, i at komme til orde og i at tage beslutninger. Det er en yderst vigtig dannelsesopgave, vi har fat i her,« siger hun.

Kampvalg i alle klasser til elevrådet

Alle klasser på Sct. Nicolai Skole har i gennemsnit 45 minutters Demokratid på skoleskemaet om ugen. Det er den understøttende undervisning, der bruges på Demokratid. Her lærer de bl.a. at udarbejde en dagsorden og at vælge ordstyrer, mødeleder og referent.

I de mindre klasser har læreren en central rolle i at undervise eleverne i de demokratiske processer. Op igennem klassetrinnene bliver lærerens rolle mindre og mindre.

Alle klasser på Sct. Nicolai Skole har hver uge 45 minutters Demokratid på skoleskemaet. Her skal eleverne ikke bare  lære, hvad demokrati og medborgerskab er for noget. De skal praktisere det.
Foto: Sct. Nicolai Skole/DM i Skoleudvikling

Alle klasser på Sct. Nicolai Skole har hver uge 45 minutters Demokratid på skoleskemaet. Her skal eleverne ikke bare lære, hvad demokrati og medborgerskab er for noget. De skal praktisere det.

Ifølge Lotte Nowack adskiller den systematiske ramme om Demokratid sig fra almindeligt elevrådsarbejde. Og så er de særlige dage afgørende for, at eleverne har noget at øve indflydelse på.

»I Klassens Tid kunne der godt lige komme noget dansk ind, og man kunne altid spise kage, hvis der ikke var noget på programmet. Det sker ikke her, for de har noget på programmet med de dage, de skal have planlagt og arrangeret,« siger Lotte Nowack.

Hun tilføjer, at elevernes oplevelse af at få indflydelse på de særlige dage giver dem lyst til at engagere sig i mange andre ting omkring skolen.

»Vi ser, at de overfører den oplevelse til matematik og fysik. De lærer, at de selv kan gøre noget for at have et godt arbejdsklima, hvis de engagerer sig, og at man har et ansvar for at byde ind og være med i fællesskabet,« siger Lotte Nowack og understreger, at elevernes engagement er usædvanligt:

»Der er kampvalg til elevrådet i alle klasser. Det kan jeg godt love dig for, at der ikke er alle steder.«

Medborgerskab, faglighed og trivsel

Lotte Nowack håber, at eleverne tager de demokratiske erfaringer fra skolen med ud i livet.

»Nogle gange er det 2. klassernes forslag til skolernes motionsdag, der kommer igennem. Næste gang er det måske 9. klassernes. De lærer at acceptere og udvise respekt for, at alle ikke er enige hver gang. Det, håber jeg, de kan bruge i andre sammenhænge,« siger hun.

Men Demokratid har ikke alene betydning for, hvad det er for nogle medborgere, der går ud af Sct. Nicolai Skole efter 9. klasse. Elevernes medbestemmelse løfter også både fagligheden og trivslen på skolen, oplever Lotte Nowack.

»Vi er meget optaget af, hvordan man kan motivere og fastholde børns interesse og lyst til læring. Hvis man har en oplevelse af, at man er med til at bestemme, får man større ejerskab. Medindflydelse skaber en indre motivation for at være i et læringsfællesskab,« siger hun og tilføjer, at trivslen bl.a. bliver løftet, fordi elever i Demokratid skal samarbejde på tværs af årgange.

»Det skaber en større sammenhængskraft på skolen,« siger Lotte Nowack.

Elevrådet på Sct. Nicolai Skole har lavet to små film og Demokratid. De kan ses her.

Andenpladsen i DM i skoleudvikling går til Holbergskolen i Københavns Kommune for et tre-dimensionalt inklusionsarbejde i projektet KÆMP og datterprojekterne ThumbsUp og Sprograketten.

Tredjepladsen går til Nordbyskolen i Guldborgsund Kommune for at arbejde systematisk med motorisk screening af alle børn i børnehaveklassen. Du kan læse mere om det her.

Fjerdepladsen går til Herningvej Skole i Aalborg Kommune for en original tilgang til den længere og mere varierede skoledag, faglig fordybelse og forældresamarbejde.

Femtepladsen går til Smidstrup-Skærup Skole i Vejle Kommune for Ordblindepatruljen. Det projekt kan du læse mere om her.

Publikumsprisen går til Skolesamarbejdet i Nord i Odense Kommune.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden