Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skoleledere fra Aalborg og København skal på norsk efteruddannelse

Skoler i Aalborg og København skal se mod Oslo for at hæve elevernes niveau.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En række skoleledere fra Aalborg og København skal på en toårig efteruddannelse efter norsk model. Her skal de først og fremmest lære, hvordan de målrettet får udviklet en kultur på den enkelte skole, der kontinuerligt har fokus på at styrke hver enkelt elevs kundskaber.

Det skriver Jyllands-Posten.

»Vi vil uddanne den samlede skoleledelse, så den i endnu højere grad kan træde i karakter og blive bedre til at udvikle en stærk folkeskole. Selv om der er en positiv udvikling i København, ligger vi stadig under landsgennemsnittet i forhold til de faglige præstationer, og vi har en stor udfordring med de tosprogede børn. Det skal vi gøre noget ved,« siger overborgmester Frank Jensen (S) til Jyllands-Posten.

I 2017 var karaktergennemsnittet i København på 6,8 til de bundne prøver, mens det var 7,0 på landsplan.

I Aalborg præsterer skolerne i dansk, matematik og andre bundne prøvefag lidt bedre end landsgennemsnittet. Men det er ikke nok for kommunen, siger læringschef Kristina Kristoffersen fra Skoleforvaltningen i Aalborg Kommune:

»Målet er at løfte bunden. Vi ved, at der er børn, der ikke bliver kompetente til at gå videre på ungdomsuddannelserne. Ambitionen er også, at de børn, der klarer sig godt i forvejen, bliver bedre,« siger hun til Jyllands-Posten.

»Vi vil med det her undersøge, hvad denne uddannelse kan. I Oslo har man virkelig skubbet til elevernes resultater.«

På Oslos folkeskoler er elevernes faglige resultater gået fra at være under landsgennemsnittet til at være førende i Norge, og i 2017 præsterede Oslos 10. klassetrin ved eksamen bedst i hele landet i matematik, engelsk og skriftlig norsk. Samtidig gennemfører markant flere elever i Oslo i dag en ungdomsuddannelse end for 15 år siden.

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, er positiv over for initiativet

»Vi kigger nysgerrigt med over skulderen på projektet, for nogle af de praksisrettede elementer, som skal afprøves i det her projekt, er nogle af de samme elementer, som vi har foreslået skal ind i en kommende skolelederuddannelse,« siger han.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden