Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Pressefoto/Morten Fog
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Psykolog til lærere: Lad jer ikke provokere af krævende forældre

Forældre med mange krav kan virke voldsomt provokerende på lærere, pædagoger og skoleledere. Men frem for at 'shame' forældrene, skal de professionelle slå på deres faglighed og fortælle forældrene, hvad et barn har brug for, mener bogaktuelle Rikke Yde Tordrup.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En lærer giver en klasse besked om, at de skal se en film, men at der ikke er tid til, at de henter deres store sækkestole, som de ellers nogle gange gør. I dag skal de blive siddende på deres arbejdsstol, mens de ser filmen. »Må jeg godt hente en madras?« spørger et barn, hvortil læreren svarer nej. Efterfølgende ringer barnets mor til læreren. Hun ville have en forklaring på, hvorfor barnet blev nægtet en madras.

Det er en af de mange fortællinger, som psykolog Rikke Yde Tordrup har samlet ind fra de 25 lærere, pædagoger og skoleledere, hun har interviewet i forbindelse med sin nye bog »Markante Forældre«.

Og selv om de markante forældre med deres mange krav og meninger kan virke voldsomt provokerende på lærere, pædagoger og skoleledere, er Rikke Yde Tordrups pointe, at de professionelle har et ansvar for at imødekomme dem.

Men før vi ser på, hvordan lærere, pædagoger og skoleledere kan undgå konflikt med markante forældre, skal vi have på plads, hvem de markante forældre er.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden