Ambitionen med undervisningsmaterialet i Destination Trivsel er at give læreren mulighed for at berøre emner som sociale medier, køn og krop, samtidig med at man opfylder fagenes mål. Arkivfoto fra Uge Sex på Ørestad Friskole.
Foto: Mads Nissen/ritzau

Ambitionen med undervisningsmaterialet i Destination Trivsel er at give læreren mulighed for at berøre emner som sociale medier, køn og krop, samtidig med at man opfylder fagenes mål. Arkivfoto fra Uge Sex på Ørestad Friskole.

Nyheder

Nyt projekt: Skoler skal have fokus på køn og seksualitet hele året - ikke kun i Uge Sex

Når emner som køn, krop og seksualitet integreres i fag som historie og idræt, højner det elevernes trivsel, konkluderer et nyt projekt.

Nyheder

I gamle dage var det ikke unormalt, at det var tjenestepigen, der blev dømt, hvis husets ejer havde forgrebet sig på hende seksuelt. Hun havde selv lagt op til det, lød rationalet.

Det fremgår af en af de mange originale kilder, der tilsammen udgør en historisk tidslinje, som historielærere fremover kan bruge til at vise folkeskolens ældste elever, hvordan normer omkring køn og seksualitet har ændret sig.

Tidslinjen er et af mange eksempler på konkret undervisningsmateriale, der integrerer temaer som ensomhed, familie, krop og sociale medier i fag som dansk, billedkunst, idræt, historie og samfundsfag. Ifølge en netop offentliggjort evaluering af projektet Destination Trivsel højner det nemlig elevernes trivsel.

»Vi kan se, at det virkelig batter i forhold til elevernes trivsel, hvis refleksioner om køn og seksualitet ikke isoleres til at foregå én gang om året i Uge Sex, men løbende bliver integreret i den ordinære undervisning. Det kan virkelig hjælpe den trivselsfremmende indsats ud over stepperne,« siger Marianne Lomholt.

Hun er national chef i Sex & Samfund, som sammen med Danske Skoleelever, Skole og Forældre, Skolelederforeningen og fire kommuner er partner i Destination Trivsel, som er baseret på feltarbejde og interviews med elever, lærere, pædagoger, skoleledere og forældre.

Projektet blev skudt i gang for tre år siden og er altså nu mundet ud i en række konkrete undervisningsforløb, som er målrettet indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen.

Særligt behov i udskolingen

Ifølge Lone Smidt, som er national projektleder i Sex & Samfund og projektleder på Destination Trivsel, har det været en central pointe i projektet, at undervisningsmaterialet giver læreren mulighed for at berøre emner som sociale medier, køn og krop, samtidig med at man opfylder fagenes mål.

Det er der især behov for i de ældste klasser, forklarer hun. Jo ældre eleverne bliver, jo mindre oplever både de og lærerne nemlig, at der er fokus på trivsel.

»Ej, så efter femte klasse, så gik det hele sådan, nu skal I lære, nu har vi slet ikke tid til at tage os af jer, vi kan slet ikke tale om noget, vi skal bare lære, lær, lær, lær« som en dreng i 9. klasse eksempelvis siger i rapporten.

Derfor er en af ambitionerne med Destination Trivsel at gøre det nemmere for lærerne at prioritere de trivselsfremmende indsatser.

»Med det her projekt prøver vi at give en ramme, hvor de kan tænke trivsel og faglighed sammen,« siger Lone Smidt.

Taler om noget fælles tredje

En anden vigtig pointe ved at inddrage emnerne og sætte fokus på trivselsfremme i de eksisterende fag er ifølge Lone Smidt, at man ikke taler om eleverne, men om billeder, litteratur eller noget tredje.

Mens de ældste elever kan blive præsenteret for den historiske tidslinje, byder undervisningsmateriale til indskolingen eksempelvis på en samling historiske familieportrætter, herunder også et nyere værk, som viser en familie bestående af to mødre og et barn.

Tanken er, at klassen både kan bruge portrætterne til at tale om familienormer og til at udvikle elevernes faglige kompetencer inden for dansk og billedkunst ved at tale om billedets opbygning, brug af farver osv.

»Kendskabet gavner dels det barn, som kan se sig selv repræsenteret i materialet. Men det skaber også en generel forståelse hos alle elever om, at en familie kan se ud på mange måder,« siger Lone Smidt.

Hun forklarer, at både elever og lærere har meldt tilbage, at det giver et helt andet trygt rum at tale om film, litteratur eller historiske kilder, fremfor at tale om sig selv.

»Det kan være enormt sårbart at udstille sig selv,« siger Lone Smidt.

Hun forklarer, at mange af undervisningsforløbene også lægger op til, at eleverne undersøger, hvad man kan gøre for at få hjælp i forskellige situationer. F.eks. skal de i et forløb om ensomhed undersøge, hvilke tiltag der er i deres egen kommune, ligesom der lægges op til, at eleverne selv iværksætter tiltag, der kan forebygge ensomhed.

»Der er et stort rettighedsperspektiv i det. Det handler om, at de skal lære, at de har ret til omsorg og ret til, at voksne hjælper dem,« siger Lone Smidt.

Stadig ikke i mål

Og det er tilsyneladende behov for. For selvom vi måske sjældent har talt så meget om krop, køn og seksualitet, som vi gør i disse år, er en af konklusionerne i Destination Trivsel, at elever ofte mistrives, fordi de føler sig udenfor og anderledes, f.eks. i forhold til hvordan de ser ud, og hvilken type familie de kommer fra.

»Når børn og unge peger på, hvornår de ikke trives, handler det om, at de ikke har en plads i fællesskabet, og deres krop, køn og seksualitet betyder rigtig meget for dem. De er meget bevidste om, at der er en risiko for at blive ekskluderet,« siger Marianne Lomholt.

At der er behov for at sætte fokus på normer for køn og seksualitet i skolens trivselsfremmende arbejde understreges også af, at de fleste elever giver udtryk for, at de går i klasser, hvor der er plads til mangfoldighed og til at være sig selv, samtidig med at de svarer, at de ville holde det hemmeligt, hvis de var homoseksuelle.

»Der er stadigvæk problematikker i forhold til at skabe en skole, hvor mangfoldighed i forhold til køn og seksualitet er integreret. Der er behov for, at vi kontinuerligt sætter fokus på, hvordan vi udvikler en mangfoldig skole,« siger Lone Smidt.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden