Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

På Smidstrup-Skærup Skole rykker Ordblindepatruljen ud dagligt og hjælper ordblinde elever. Her ses patruljen på årets Læringsfestival.

På Smidstrup-Skærup Skole rykker Ordblindepatruljen ud dagligt og hjælper ordblinde elever. Her ses patruljen på årets Læringsfestival.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ordblindepatruljen rykker ud: »På Smidstrup-Skærup Skole er det ikke længere noget specielt at være ordblind«

Smidstrup-Skærup Skole i Vejle har oprettet en ordblindepatrulje, som hjælper skolens ordblinde elever - og deres forældre. Nu kan skolen vinde DM i skoleudvikling for projektet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bogstaver, der hopper rundt på papiret og ikke vil blive til ord.

For ordblinde børn er det en stor udfordring at lære at læse, og de kan have mange vanskeligheder med stavning og grammatik.

Derfor har de på Smidstrup-Skærup Skole i Vejle indført Ordblindepatruljen. Den rykker ud til børn, der bakser med bogstaverne, og patruljen består af elever, som selv er ordblinde.

»Det vigtigste er, at eleverne får et netværk, så de har nogle at søge hjælp hos,« siger skoleleder Lance Luscombe.

Skolen har pt. 30 ordblinde elever, og de kan få hjælp af patruljen til at stave og skrive ved blandt andet at bruge en app, som hjælper med at komme med ordforslag.

Ofte får eleverne dog så meget smag for hjælpeværktøjerne, at mange af dem selv har fundet frem til en række forskellige apps, de bruger i hverdagen, fortæller skolelederen og peger på, at Ordblindepatruljen er blevet en uundværlig del af skolens undervisning.

Nu er den med i opløbet for at vinde i DM i skoleudvikling, som løber af stablen i november.

Efterslæb af ordblinde

Da Smidstrup-Skærup Skole for et par år siden begyndte at kigge nærmere på ordblindhed, viste det sig, at langt flere elever end først antaget havde læsevanskeligheder.

»Vi havde et efterslæb med ordblinde. Efterhånden som vi fik det indhentet, fik vi diagnosticeret flere og flere. Derfor blev vi nødt til at organisere det på en anden måde,« fortæller Lance Luscombe.

Og herfra voksede Ordblindepatruljen. I begyndelsen drejede det sig kun om apps og hjælpemidler, men i dag har indsatsen bredt sig til også at handle om, hvad det indebærer at være ordblind.

»Hvilke succesoplevelser har eleverne? Hvordan kan man klæde læreren på? Hvordan får vi inddraget forældrene? Hele kulturen om ordblinde er noget, vi arbejder med nu,« siger skolelederen.

I spidsen for Ordblindepatruljen står nogle såkaldte superbrugere - elever, der er garvede ud i de forskellige skrive- og læsemidler. I løbet af skoledagen hjælper de andre elever, og de bliver også taget ud af deres egen undervisning, hvis der er brug for hjælp.

Superbrugerne er især valgt på grund af deres sociale kompetencer. Det er nemlig helt centralt, at de ordblinde elever oplever at være med i et fællesskab, pointerer skolelederen og erklærer:

»På Smidstrup Skærup Skole er der ikke noget specielt i at være ordblind.«

Ud over at få et gavekort for deres indsats bliver superbrugerne hyldet ved skolestart og ved skoleårets afslutning - og der er rift om at få titlen.

»Hvis man ved, at man er udfylder en vigtig funktion og bliver værdsat, vokser man af det. Så det er meget eftertragtet at blive superbruger,« siger Lance Luscombe.

Antallet af ordblinde vil stige »eksplosivt«

For skolelederen har ordblindhed altid været tæt på. Han er selv ordblind, ligesom to af hans tre børn er det.

»Det spiller nok en rolle, at jeg ved, hvad det betyder,« siger Lance Luscombe og peger på, at patruljen desuden er en stor hjælp til forældrene, da mange af dem også selv er ordblinde.

Derfor gør skolen meget ud af at afholde workshops for forældrene.

»Man er ikke ordblind fra 8.15 -16. Man er ordblind 24/7. Derfor er det rigtig vigtigt, at eleverne lærer at arbejde med det derhjemme også.«

Skolen er allerede på vej mod næste skridt i sin indsats for at hjælpe ordblinde. Der skal oprettes et kompetencecenter i Vejle, så patruljen kan udbredes til andre skoler, og også her skal superbrugerne med ud og lære fra sig.

Tidligere har kommunerne ikke haft en fælles praksis for at identificere elever med ordblindhed, men nu har Undervisningsministeriet udarbejdet en national ordblindetest. Og når den er blevet indført på alle skoler, er skoleleder Lance Luscombe overbevist om, at det vil vise sig at omfatte langt flere børn end i dag:

»Her på skolen har vi måske været et skridt foran i forhold til at udrede børnene. Men med den nye test tror jeg, at antallet vil stige eksplosivt de kommende år. Det er jeg slet ikke i tvivl om.«

Skoler kan sende forslag ind til DM i skoleudvikling frem til den 6. oktober 2017.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden