De senere år har Danmark deltaget i internationale sammenligninger af elevernes færdigheder som Pisa. Sammen med en række andre politiske beslutninger har det medført, at vi fokuserer på  læring, som kan måles, mener Lejf Moos.
Foto: Janus Engel

De senere år har Danmark deltaget i internationale sammenligninger af elevernes færdigheder som Pisa. Sammen med en række andre politiske beslutninger har det medført, at vi fokuserer på læring, som kan måles, mener Lejf Moos.

Nyheder

Forsker bag ny bog: »Vi risikerer at få nogle mennesker, som er rigtig gode til at adlyde ordre«

Fokus på læring, der kan måles, skygger for folkeskolens dannelses-opgave, mener lektor Lejf Moos, som er aktuel med en ny bog.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Dannelse.

Det var temaet på Lærermødet på Ryslinge i juli. Det var også det tema, som undervisningsminister Merete Riisager en måned senere havde valgt til årets Sorø-måde. Og så er det titlen på en ny bog, som Lejf Moos, lektor emeritus på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, har redigeret.

Men selvom det tilsyneladende er oppe i tiden at tale om dannelse, er det ikke udtryk for, at det står specielt godt til med dannelsen i uddannelsespolitikken, mener Lejf Moos.

Tvært i mod er præmissen for den nye bog, at der mere end nogensinde er behov for en kursændring. Ifølge Lejf Moos har debatten om skolen de senere år nemlig været domineret af en læringsmålsdiskurs, som har skygget for en dannelsesdiskurs.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden