Børn bør blive belønnet for at være mere inkomptente i skolen, mener lektor Niels Jakob Pasgaard, der onsdag udkommer med en ny bog om læringsmål.
Foto: /ritzau/Joachim Adrian

Børn bør blive belønnet for at være mere inkomptente i skolen, mener lektor Niels Jakob Pasgaard, der onsdag udkommer med en ny bog om læringsmål.

Nyheder

Forsker bag ny bog: Er det ikke ligegyldigt, om børn lærer at læse i 2. eller 3. klasse?

I sin nye bog rejser lektor Niels Jakob Pasgaard en hård kritik af læringsmålstyret undervisning. Børn skal ud af regnearket, for kompetencemål gør børn konforme og ødelægger læreres motivation, mener han.

Nyheder
FOR ABONNENTER

De er her, der og allevegne. Læringsmålene. Uanset om man beskæftiger sig med undervisning, pædagogik eller uddannelse, er de svære at komme udenom.

Og det er de især, fordi vi igennem en lang periode dikteret af globalisering og en forestilling om konkurrencestaten har haft et noget ensidigt fokus på læring og kompetencer.

Det mener i hvert fald lektor Niels Jakob Pasgaard, der er forfatter til den nye bog FAQ om læringsmål, hvori han gennemgår læringsmålene i alle leder og kanter. Fra årsagen til, at de overhovedet fylder så meget i vores bevidsthed i disse år, til hvordan de er udviklet over tid - og ikke mindst hvorfor de ifølge forfatteren udgør et ganske klart problem.

Frem for at fokusere på elevernes nysgerrighed, lærernes fantasi og muligheden for aha-oplevelser på begge sider af katederet, er fagbeskrivelserne nu plastret til med så mange obligatoriske mål for læringsudbytte, at de er kommet til at erstatte indholdet i undervisningen, mener Niels Jakob Pasgaard.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden