Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pædagoger og folkeskolelærere i lønkamp

Pædagoger fortjener lige så høj løn som lærere, mener BUPL-formand Elisa Bergmann. Nej, siger lærerne: Det er os, der har ansvaret for undervisningen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mens landets skoleelever gør sig klar til snart at møde deres lærere og pædagoger igen efter ferien, blæser landets pædagoger nu til lønkamp i klasseværelset. Det skal være slut med, at pædagoger halser efter de betydeligt bedre lønnede lærer-kolleger, som de arbejder tæt sammen med i folkeskolen. Det skriver Avisen.dk.

Det mener formanden for de 52.000 pædagogers fagforbund, BUPL, Elisa Bergmann. Med en ny, international rapport som dokumentation argumenterer hun nu for, at pædagogernes løn skal have et markant løft.

»Pædagoger har en vital samfundsmæssig opgave og rolle, der handler om at ruste børn og unge til livet. Og den opgave bør i højere grad anerkendes og i ligestillingens navn aflønnes mere retfærdigt,« siger Elisa Bergmann til Avisen.dk.

I rapporten 'Starting Strong 2017' fra OECD er der fokus på overgangen mellem børnehave og skole. Heri kan man læse, at den internationale arbejdsorganisation, ILO, anbefaler, at pædagogers løn kommer op på lærerniveau.

»Den internationale arbejdsorganisation anbefaler, at lønnen sættes på det samme niveau på før-skoleområdet som ’et tilsvarende job i skolen med samme kvalifikations og kompetencekrav’,« står der i rapporten.

Det forstærkede samarbejde mellem lærere og pædagoger, som den nye folkeskolereform har medført, understreger, at der er brug for handling, mener hun.

»Med den nye folkeskolereform er pædagogerne kommet i endnu tættere samarbejde med lærerne. Vi har kvalifikationer og kompetencer, som ligger tæt op af hinanden, vi er hinandens forudsætninger, og derfor bør vi også aflønnes ens,« erklærer Elisa Bergmann.

I Danmarks Lærerforening afviser formanden Anders Bondo Christensen BUPL-formandens argumentation om, at det tætte samarbejde mellem pædagoger og lærere skulle være argument for ens lønninger.

»Vi har pædagoger og andre med inde som støtte i vores undervisning, men det er læreren, der står med undervisningansvaret over for klassen. Det er den helt afgørende forskel. Læreren skal sikre, at den enkelte elev bliver udfordret fagligt og socialt, og det ansvar hverken kan eller vil vi løbe fra. Der er forskel på opgaverne,« siger lærer-formanden og tilføjer:

»Sygeplejersken og lægen står også sammen med operationsstuen, og der er også en lønforskel, selv om de er dybt afhængige af hinanden,« siger Anders Bondo Christensen.

Henning Jørgensen, arbejdsmarkedsforsker og professor ved Aalborg Universitet, siger, at pædagogerne ikke komme nogen veje med opfordringer. De er nødt til at strejke, hvis de vil have højere løn, men det er langt fra sikkert, de får noget ud af det.

»Pædagogernes problem er, at sårbarheden ikke så stor, hvis de går i konflikt. Børnene skal nok blive passet, der er ingen eksportinteresser på spil og ikke så stor politisk opmærksomhed,« siger Henning Jørgensen.

Ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden