0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Riisager: Ingen planer om ny formålsparagraf

Både KL og Metropols rektor har efterspurgt en ny formålsparagraf for folkeskolen. Men hverken ministeren eller Lærerforeningens formand mener, at det er en god idé.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har ikke planer om at ændre folkeskolens formålsparagraf. Det siger hun til Berlingske:

»En formålsparagraf er et væsentligt skelet og en forankring af, hvad uddannelse skal. Og vi skal ikke i uddannelsesverdenen fortabe os i en metodisk manøvre, som så bliver en løsning på alt. I de senere år har der været en for høj frekvens af den slags greb. Hvis vi laver justeringer, skal vi forholde os til, om de er kvalificerende for kernen,« siger hun og tilføjer, at hun heller ikke planer om at nedsætte en kommission, som skal se på folkeskolens formål.

Ministerens udmeldingen kommer som reaktion på, at Stefan Hermann, som er rektor for Metropol, på årets Sorø-møde efterspurgte en ny formålsparagraf for folkeskolen, hvor det mere tydeligt fremgår, hvilke karakteregenskaber skolen skal fremme hos eleverne.

Og det er ikke første gang, at rektoren lufter den holdning. Allerede i  februar foreslog han i fagbladet Folkeskolen, at man nedsatte en formålskommision.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Nysgerrig?

Denne artikel er for Skolelivs abonnenter. Hvis du gerne vil læse flere artikler på Skoleliv, kan du få et godt tilbud til dig eller din arbejdsplads her

Få et tilbud

Forsiden