Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hver tredje pædagog har oplevet at få stillet opgaver i skolen, som de ikke føler at have de rette kompetencer til, viser en ny undersøgelse.
Foto: /ritzau/Finn Frandsen

Hver tredje pædagog har oplevet at få stillet opgaver i skolen, som de ikke føler at have de rette kompetencer til, viser en ny undersøgelse.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pædagoger: Skolerne bruger os til at lappe huller

Pædagoger får opgaver i skolen, som de ikke føler sig fagligt kompetente til. Men pædagoger skal ikke stå alene ved katederet, fastslår undervisningsminister Merete Riisager (LA).

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vikar i matematik den ene dag og i engelsk den næste.

Med skolereformen er pædagoger blevet en større del af undervisningen, og nu oplever hver tredje pædagog at få stillet opgaver i skoletiden, som de ikke er uddannet til.

I en medlemsundersøgelse foretaget af BUPL blandt knap 4.000 pædagoger erklærer 36 procent sig helt eller delvis enige i, at »de får opgaver, som de ikke har de rette kompetencer til«.

Og det vækker bekymring hos formand Elisa Bergmann, som peger på, at pædagogernes faglige evner ikke kommer til deres ret.

»Det bekymrer mig, når pædagoger svarer, at de føler sig som kastebolde. De skal ikke være et lærervikarkorps, der kan gå fra det ene til det andet hele tiden. Så forsvinder meningen, og det er et spild af ressourcer,« siger hun.

»Polyfilla-pædagoger«

I de fleste tilfælde er årsagen møder eller sygdom blandt lærerne, når pædagoger sættes til at udføre deres arbejde.

Men de »skal ikke være billige lærervikarer«, lyder det fra Elisa Bergmann.

»Hverken skoleledelser eller forvaltninger skal forvente, at pædagoger alene skal være polyfilla-pædagoger.«

Som følge af reformen kan pædagogerne nu varetage den understøttende undervisning i skolen, ligesom de kan undervise i 1.-3. klasse og indgå i den faglige undervisning på alle klassetrin.

Men skal de reelt kunne bidrage til elevernes læring og trivsel, »kræver det en benhård og god organisering«, understreger BUPL-formanden.

»Det er vigtigt, at skoleledelsen både kender og anerkender pædagogers faglighed.«

»Ikke optimalt«

Hos skolelederne vil formand Claus Hjortdal ikke udelukke, at der er pædagoger, som indimellem får en »lærervikartjans.«

Det skyldes dog ikke, at skolelederne ikke anerkender pædagogernes faglighed, men handler derimod om ressourcer, understreger han.

»Det er et spørgsmål om at få virksomheden til at køre med de mennesker, man har,« siger han.

Skolerne har en opgave, der skal løses, og nogle gange vejer den tungere end hensynet til medarbejdernes uddannelse, erkender Claus Hjortdal.

»Det er klart, at vi kan komme i nogle situationer, hvor vi har lærermangel, og hvor vi må se på, hvad der er bedst: Er det en student? Eller er det en, som trods alt har noget pædagogisk forståelse og kendskab til skolen? Der vurderer man typisk det sidste.«

Selv om pædagogerne ikke er uddannede til at stå med ansvaret alene for undervisningen, og selv om de ofte ikke har meget forberedelsestid, er det oftest en bedre løsning end at hive en vikar ind, vurderer skoleledernes formand.

»Det er ikke optimalt, men det er engang imellem vilkårene.«

Ansvarsfordeling mangler

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) fastslår, at pædagogerne ikke skal være lærervikarer.

»Det er ikke meningen, at pædagogerne ud over børnehaveklassen skal stå alene ved katederet og varetage faglig undervisning,« siger hun.

Riisager henviser til, at ministeriet nu er gået i gang med at bore sig ned i ansvarsfordelingen mellem lærere og pædagoger for derigennem også at kunne klarlægge, hvor pædagogernes kompetencer ligger; eksempelvis i forhold til inklusionsopgaver eller samarbejdet med forældre til svage elever.

»Dengang man satte skolereformen i søen, fik man ikke afklaret ansvarsfordelingen godt nok. Det betyder, at pædagoger i nogle tilfælde står med en egentlig faglig undervisningsopgave, som de ikke føler sig fagligt kompetente til. Det duer ikke,« siger ministeren.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden