Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Torsdag åbnede Løkke årets folkemøde. Fredag var han til skoledebat (Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup / Ritzau foto)

Torsdag åbnede Løkke årets folkemøde. Fredag var han til skoledebat (Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup / Ritzau foto)

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lars Løkke: Skolereformen skal have tid

Under krydsild med Bornholms skoleelever erkender statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), at skolereformen skal have tid til at virke.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Folkeskolen skal have arbejdsro til at få reformen til at virke.

Sådan siger statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) under en debat med Bornholms skoleelever på Folkemødet.

»Skolereformen skal have tid,« lyder det fra statsministeren, som samtidig medgiver, at de længere skoledage, der fulgte med reformen, stiller krav til skolerne.

For problemet er ikke, hvor lang tid eleverne er i skole, men hvordan skoledagen er tilrettelagt, siger Lars Løkke og peger på, at det f.eks. ikke er alle steder, der er kommet mere bevægelse ind i undervisningen.

Det får dog ikke statsministeren til at afkorte skoledagen.

»Leg og læring og fysisk aktivitet er ikke rigtig oppe at flyve endnu. Det skal vi have op at flyve,« siger han.

Pengepræmie til udsatte skoler

Statsministeren vil imidlertid ikke acceptere en folkeskole, hvor en betydelig del af eleverne ikke lærer at læse, skrive og regne »på et niveau, hvor de kan tage hånd om deres egen fremtid«. I dag har hver femte ung hverken en studentereksamen eller et svendebrev syv år efter, de har forladt folkeskolen.

Tidligere på året kaldte Lars Løkke det for »et svigt fra den folkeskole, som kommunerne har ansvaret for«.

Netop ønsket om at løfte de svageste elever var en af ambitionerne med folkeskolereform, der blev indgået af et bredt politisk flertal i 2013.

På Folkemødet henviser Lars Løkke til, at regeringen har forsøgt at lokke 121 udvalgte folkeskoler med i et projekt med en samlet pengepræmie på 500 mio. kr. Skolerne er udvalgt, fordi de ligger en del under landsgennemsnittet til folkeskolernes afgangsprøve.

»I bl.a. København har vi en situation, hvor mere end halvdelen af eleverne fik mindre end 4 i dansk og matematik ved afgangsprøverne,« siger Lars Løkke og fortsætter:

»Jeg synes ikke, det er i orden.«

»Beklager«

De bornholmske skoleelever spørger ind til så forskellige emner som kvoteflygtninge, globalisering, og hvad en statsminister egentlig går og foretager sig. Men flere spørgsmål kredser også om folkeskolen; om sammenhæng i uddannelsessystemet og betydningen af nationale tests.

For hvorfor tillægger regeringen og skolesystemet de nationale tests så stor betydning, »når de intet fortæller om, hvad den enkelte elev kan«, vil en pige vide.

Men heller ikke de omstridte tests har statsministeren i sinde at ændre på. For selvom de ikke siger det hele, »siger de noget« – især i forhold til de udsatte unge, påpeger han.

»En af måderne at gøre det bedre på for dem er ved at have et knivskarpt fokus på, at man skal lære at regne, skrive og læse. Nationale tests er en af måderne at sikre det på. Beklager.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden