Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forsker: Forældresamarbejde kan løfte indvandrere fagligt

Forældreforening foreslår flere årlige samtaler om barnets faglige udvikling, forældrekaffe om morgenen og skoler på hjemmebesøg.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis den tredje generation af indvandrere skal klare det bedre i skolen, er en god dialog mellem skolen og hjemmet en del af løsningen.

Det mener Andreas Rasch-Christensen, forsknings- og udviklingschef på VIA University College.

Vurderingen kommer, efter at tal fra Danmarks Statistik ifølge Jyllands-Posten viser, at tredje generation af indvandrere halter bagefter i folkeskolen, ligesom anden generation af indvandrere gør.

»Man skal prøve at lære af de skoler, som har formået at skabe en god dialog med forældre. Kan det sprede sig, og kan man slå dørene ind til hjemmene og skabe en god dialog med forældrene, så tror jeg, at man kan rykke de her elever mere,« siger Andreas Rasch-Christensen.

Hos forældreforeningen Skole og Forældre vil landsformand Mette With Hagensen finde flere måder at skabe et godt forældresamarbejde på. Flere årlige samtaler om barnets faglige udvikling, forældrekaffe om morgenen og skoler på hjemmebesøg kan være vejen frem for at gøre samarbejdet mellem forældre med anden etnisk baggrund end dansk og skoler tættere, mener foreningen.

»Vi må erkende, at der ikke sker den store udvikling på det faglige udbytte. Det er dybt bekymrende. Vi skal absolut prøve at gøre noget andet, end det vi har gjort hidtil,« siger Mette With Hagensen og tilføjer:

»Vi skal kigge på de skoler, der gør det anderledes. Der er masser af gode erfaringer at trække på fra skoler, som laver skole-hjem-samarbejde på en anden måde.«

De nye tal kommer blot få uger efter Pisa Etnisk-undersøgelsen. Undersøgelsen viste, at indvandrerbørn i anden generation - efterkommerne - fortsat rent fagligt er langt bagefter deres etnisk danske skolekammerater.

Som det er nu, forsøger skolebestyrelserne ifølge Mette With Hagensen at tilrettelægge undervisningen, så det passer til det enkelte barn og på samme måde lave et samarbejde, der passer til de enkelte forældrene.

I Danmark kan skolerne også tage ved lære af udlandet, hvor der er ifølge Mette With Hagesen er større succes med at styrke indvandrerbørn fagligt.

ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden