Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Jens Dresling / Polfoto
Foto: Jens Dresling / Polfoto

Foto: Jens Dresling / Polfoto

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi nærmer os enden på den formålsløse læringsepoke

Efter et mellemspil med ensidigt fokus på læring og kompetencer vender den klassiske balancegang, hvor der også er plads til kundskaber og karakterdannelse, nu tilbage, siger forfatterne til nyt værk.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De seneste 25 år har danske undervisere og deres elever og studerende gennemlevet en usædvanlig epoke. En epoke, hvor rammen blev sat af globaliseringen og forestillingen om konkurrencestaten.

En epoke, hvor internationale ranglister fik lov at præge uddannelsespolitikken, kulminerende med, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i 2009 opstillede det mål for den danske skole, at vi skulle være blandt de fem øverste på Pisa-ranglisten.

En epoke, hvor det traditionelle samspil og modspil mellem på den ene side uddannelse og undervisning, på den anden dannelse og opdragelse, blev til et enstrenget system bestående af kompetencer og læring.

Men nu er epoken ved at være slut, skriver Kristeligt Dagblad. Efter i et kvart århundrede at have fokuseret mere på resultater end på formål, er den pædagogiske verden på vej til at genopdage gammeldags begreber som opdragelse, dyder og karakterdannelse.

ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden