Lærere skal inddrage de sociale medier i undervisningen, mener Christian Koed, der har været lærer for Kundby-pigen. Foto: Cicilie S. Andersen/Polfoto

Lærere skal inddrage de sociale medier i undervisningen, mener Christian Koed, der har været lærer for Kundby-pigen. Foto: Cicilie S. Andersen/Polfoto

Nyheder

Online-radikalisering: Hvordan skal skoler tackle de sociale medier?

Lærere behøver ikke at være eksperter i sociale medier for at kunne håndtere dem, mener Kundby-pigens tidligere skolelærer.

Nyheder
FOR ABONNENTER

Hvordan kan skoler følge med i, hvad elever laver på de sociale medier? Det spørgsmål blev aktuelt efter den såkaldte Kundby-sag, hvor en 17-årig pige er blevet dømt for forsøg på terror mod to skoler.

Undervejs i sagen kom det frem, at hun indtil få dage før sin anholdelse i januar 2016 var ganske aktiv på de sociale medier. Men hvordan kan man som lærer eller skoleleder få indsigt i, hvad eleverne foretager sig på en spørgetjeneste som Ask.fm eller på en anonym Twitter-konto?

Slet og ret ved konsekvent at tale om medierne i undervisningen, mener Christian Koed, der er tidligere skolelærer for den dømte pige og nu underviser på Holbæk 10. klassecenter.

»Det er helt vildt vigtigt, at man inddrager de sociale medier i sin undervisning. Vi skal give eleverne et filter fra starten af, så de lærer, hvordan vi gebærder os på de sociale medier,« siger han.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv os gratis i 14 dage

Få adgang til Politiken Skoleliv med et gratis prøveabonnement

Ja tak

Forsiden