0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gitte Sommer Harrits, Jakob Harder, Jan Alexis Nielsen, Mikkel Bohm.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Grundlæggere af nyt naturfagsakademi i debatindlæg: Den naturfaglige dannelse er udfordret

Elever i den danske grundskole mister nysgerrighed og motivation for de naturfaglige fag, samtidig med at lærere mangler muligheder for at udvikle deres kompetencer. Derfor lancerer vi nu Naturfagsakademiet, der skal løfte niveauet hos lærere og elever, skriver en række professionshøjskoler og universiteter i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Naturen er på én gang menneskets mulighed og begrænsning. Den indsigt er blevet mere og mere tydelig i de seneste år.

Med klimakrise, problemer for biodiversiteten, plastforurening i havene og senest en global pandemi står det klart, at vi ikke altid kan få vores vilje med naturen. Samtidig er vi ved at erkende, at naturen rummer et ekstraordinært potentiale – også for løsningen af aktuelle samfundsudfordringer.

At udnytte potentialet kræver forskning og videnskabelige resultater, der kan omsættes til nye løsninger og produkter. Men det kræver også, at vi som almindelige mennesker har indsigt i og forståelse for naturen omkring os og en grundlæggende nysgerrighed over for naturens kompleksitet.

Naturen rummer et ekstraordinært potentiale

Det er dét, vi forstår ved naturfaglig dannelse. Og det er derfor, vi nu vil understøtte en tættere forbindelse mellem forskning og naturfagsundervisning.

Konkret vil vi bidrage med videnskabelige resultater, der kan bringes i spil på kvalificerede måder i skolen og dermed blive til viden, dannelse og handling blandt børn og unge.

Ikke nok med enkeltstående indsatser

Den naturfaglige dannelse er i dag udfordret. Elever i den danske grundskole mister nysgerrighed og motivation for de naturfaglige fag – biologi, geografi, natur/teknologi samt fysik/kemi – gennem deres skoletid. Lærere på forskellige trin i skole- og uddannelsessystemet mangler kompetenceudviklingsmuligheder.

Udfordringsbilledet er ikke nyt, og der er allerede mange indsatser i gang og ressourcer til stede. Vi er i Danmark med helt i front på mange naturfaglige forskningsområder, vi har gode forskningsmiljøer inden for undervisning i naturfag (naturfagsdidaktik), og flere og flere kommuner arbejder intensivt med strategier for naturfaglig undervisning i folkeskolen.

På trods af de mange indsatser er vi ikke lykkedes godt nok med at binde de mange enkeltstående indsatser og projekter sammen

Men på trods af de mange indsatser er vi ikke lykkedes godt nok med at binde de mange enkeltstående indsatser og projekter sammen. Mange projekter er for små eller kortsigtede.

Værdikæderne fra forskningsmiljøernes nye indsigter over uddannelsen og kompetenceudviklingen af lærere og helt ud i klasselokalet i grundskolen og på ungdomsuddannelserne hænger ganske enkelt ikke godt nok sammen.

Tæt samarbejde om uddannelse og dannelse

Hvis vi skal lykkes med at styrke den naturfaglige dannelse, så kræver det, at alle os, der har med naturfagene at gøre, arbejder bedre sammen omkring uddannelse og dannelse af børn og unge. Det er derfor, at professionshøjskoler og universiteter nu, sammen med det nationale naturfagscenter Astra, lancerer en fælles satsning kaldet Naturfagsakademiet (Nafa).

Med 200 millioner kroner i støtte fra Novo Nordisk Fonden og Villum Fonden vil vi i de kommende syv år styrke samarbejdet om forskning i naturfag og naturfagsdidaktik og samtidig styrke omsætningen af viden på tværs af forskning, uddannelse og skole.

Nafa er et forpligtende samarbejde om kapacitetsopbygning i naturfagenes samlede værdikæde med den naturfaglige dannelse blandt børn og unge for øje.

Tre primære fokusområder hos Nafa

Helt konkret lancerer Nafa tre indsatsområder:

  1. Vi vil styrke naturfagsundervisning i grundskolen gennem udvikling af bæredygtige modeller for løbende, fleksibel og kvalificeret efter-/videreuddannelse af naturfagslærere, der opfylder et behov og en efterspørgsel hos lærere, skoler og kommuner. Det skal ske gennem afprøvning af efteruddannelsesmodeller i kommuner og på skoler.
  2. Vi vil styrke den naturfaglige læreruddannelse gennem kompetenceudvikling af læreruddannere på professionshøjskoler og tilbud rettet mod lærerstuderende. Det skal ske gennem etablering af stærke professionelle læringsfællesskaber både på den enkelte læreruddannelse og på tværs af landets professionshøjskoler.
  3. Og vi vil styrke forskningsbaseret viden om naturfagsundervisning og naturfagsdidaktik gennem oprettelse af et Center of Excellence in Science Education, der skal bygge faglig bro mellem den nyeste forskning på universiteter og didaktisk praksis på læreruddannelserne – og helt ud i klasselokalerne.

Nafas vision er, at den naturfaglige dannelse i Danmark styrkes, og at især børn og unges interesse, motivation og kompetencer inden for naturfag øges, så markant flere i de kommende år kan og vil omsætte naturfaglig viden til handlinger til gavn for samfundet.

Det kræver ambitiøse forskningssamarbejder, der kan række ud til både internationale forskningsmiljøer og grundskolens naturfagsundervisning, så kvalitet og relevans ikke står i vejen for hinanden.

Det kræver nye og fordomsfri alliancer på tværs af praksis, uddannelse og forskning, så gode ideer ikke bliver bremset af gamle vaner. Og det kræver vedholdende samarbejde blandt forskere, undervisere og skoler, så viden og erfaringer udvikles og forankres. Det er det arbejde, der nu får et kæmpe løft med Nafa.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: