0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Det er unfair at sende elever til eksamen, når de har haft helt forskellige vilkår for at modtage undervisning, skriver Monica Lendal Jørgensen fra Frie Skolers Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Aflys eksamen – det er unfair behandling af eleverne

Det må være et grundlæggende princip i skolen, at alle elever bliver tilbudt en undervisning, der er fair i forhold til de krav, der stilles til dem ved eksamensbordet. Men sådan har det ikke været i år, og derfor bør politikerne aflyse eksamen for afgangseleverne, skriver næstformand i Frie Skolers Lærerforening, Monica Lendal Jørgensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter et år med rigtig lange skolelukningsperioder og med meget forskellige vilkår fra kommune til kommune og fra skole til skole bør de ansvarlige politikere nu aflyse eksamen for afgangseleverne i 9. og 10. klasse.

Det er simpelthen unfair at sende elever til eksamen, når de har haft helt forskellige vilkår for at modtage undervisning.

Det er urimeligt at forvente, at lærerne kan gennemføre en ordentlig eksamen for eleverne, når de ikke ved, hvor meget den enkelte skole er åben resten af skoleåret.

Alle skal tilbydes en undervisning, der er fair i forhold til de krav, der stilles ved eksamensbordet

Undervisningsministeren har allerede aflyst en række eksaminer, men det er ikke tilstrækkeligt, sådan som situationen har udviklet sig.

Store lokale forskelle

Selv om de fleste afgangselever er tilbage på skolen halvdelen af tiden, så er der fortsat skoler, der slet ikke er åbnet. Der er skoler, som må lukke ned pga. højt smittetal i kommune eller sogn, og der er skoler som lukker, når der konstateres smitte på skolen.

Det betyder, at det vil være meget forskelligt, hvor meget fysisk undervisning eleverne har modtaget i 9. og 10. klasse, og alene af den grund er det ikke fair at afholde eksamen.

Uanset hvordan vi snor os, vil de for altid være den særlige årgang 2021

Et andet stort problem er den store forskel, der er på, hvor meget eleverne har fået ud af fjernundervisningen. Nogle elever har god støtte fra forældre, mens andre har været helt overladt til sig selv i lange perioder.

Et grundlæggende princip i en skole med eksamen må være, at der er nogenlunde ens vilkår for eleverne.

Alle skal have reelle muligheder for at lære det forventede, og alle skal tilbydes en undervisning, der er fair i forhold til de krav, der stilles ved eksamensbordet.

Sådan er det altså ikke i år. De ansvarlige politikere er derfor nødt til at erkende, at undervisningen ikke har stået mål med det normale, og derfor giver det heller ikke mening at insistere på at afholde eksamen.

Ingen skal lades i stikken

Den elev i 9. klasse i Albertslund eller Ishøj, som for hver uge med hjemmeundervisning får sværere og sværere ved at opnå det 2-tal, der skal til for at komme ind på en ungdomsuddannelse, bliver ladt i stikken, og det kan vi simpelthen ikke være bekendt.

Vi er nødt til at sørge for, at den særlige årgang 21 kommer godt i gang med deres ungdomsuddannelse på trods af det tumultariske forløb, som de afslutter deres grundskole med.

Lad lærerne bruge tiden på undervisning og genopbygge elevernes trivsel

Lærerne må have mulighed for at vurdere eleverne og give en årskarakter i samtlige fag, og så må det være den karakter, der tæller på eksamensbeviset, sådan som det allerede er besluttet for en del af fagene.

Det er ikke optimalt, men det er trods alt den bedste løsning i den nuværende situation.

En helt særlig årgang

Sommerferien nærmer sig, og afgangseleverne i 9. og 10. klasse forlader snart skolen, men uanset, hvordan vi snor os, vil de for altid være den særlige årgang 2021, som forlod skolen efter et skoleår med en undervisning, som var helt usædvanlig.

Og derfor vil deres eksamensbevis også for altid blive vurderet som et nødbevis, der ikke kan sammenlignes med årgangene før og efter.

Lad os få det bedst mulige ud af de sidste to måneder, både for dem, der er så heldige at være delvist tilbage i skolen og for dem, der forhåbentlig snart kommer det.

Lad lærerne bruge tiden på undervisning og genopbygge elevernes trivsel i stedet for at træne klassen til en unfair eksamen. Der er vigtigere ting at forholde sig til i dette forår.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden