0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Preben Olund Kirkegaard giver overblik over formelen for fokuseret feedback.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Sådan giver man eleverne mindre og bedre feedback

Mindre og bedre feedback er bedre for lærere og elever, skriver docent Preben Olund Kirkegaard fra Professionshøjskolen UCN. Han har en formel for, hvordan man giver bedre feedback.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det har længe været et mantra: Jo mere feedback, jo bedre udvikling for eleverne.

Det kan virke paradoksalt, at feedback, der er beregnet til at støtte og udvikle eleverne, ofte ikke gør det. Eleverne læser muligvis ikke den skriftlige feedback, misforstår den eller vurderer, at de ikke kan bruge feedbacken til noget.

Samtidig er feedback – såvel mundtlig som skriftlig – endnu en arbejdsbyrde og tidskrævende aktivitet for læreren. Hensigten med feedback er, at det skal være et håndterbart element i al god undervisning; men ofte ikke er det.

Der er fire begrundelser for at give mindre feedback:

1. Fokuseret feedback reducerer elevernes kognitive belastning.

Eleverne kan kun behandle få idéer på én gang. Hvis feedbacken peger på flere vanskelige elementer, vil eleverne kæmpe med at få mening ud af dem. Feedback er nye oplysninger, som eleverne kan lære af. I en undervisningslektion bliver eleverne heller ikke introduceret til flere nye og svære emner på en gang.

Hvis feedbacken peger på flere vanskelige elementer, vil eleverne kæmpe med at få mening ud af dem


2. Fokuseret feedback fremmer elevernes læringsstrategier. Det, der betyder mest, er, hvordan elever bruger feedback i fremtiden. At foretage en varig ændring af en læringsstrategi - at danne en ny vane og nye forståelser - tager tid, kræfter og kræver støtte. Hvis læreren giver en elev et enkelt mål eller en enkelt anvisning der skal trænes nu, er det mere sandsynligt, at både læreren og eleven kan huske dette til næste lektion.

3. Fokuseret feedback øger selvtilliden hos eleverne.

En liste over problemer og muligheder føles ofte overvældende for eleverne, hvorimod en enkelt ændring eller forbedring føles opnåelig for de fleste. At hjælpe eleverne med at foretage en forbedring viser, at de faktisk kan forbedre sig. Det giver mestringsforventninger

4. Fokuseret feedback reducerer arbejdsbyrden for både eleverne og lærerne.

Uanset om læreren taler eller skriver, jo mindre feedback der tilbydes, jo hurtigere kan læreren være med støtte til eleverne. Paradoksalt nok, jo mere fokuseret feedback er, jo oftere kan den gives.

At fokusere på kun én forbedring er et princip, ikke en regel. Nogle elever kan klare to store punkter. Men i princippet – mindre feedback er mere – eller i hvert fald bedre feedback.

Meningsfuldt feedback

Feedback skal fokusere på et enkelt meningsfuldt mål og tilskynde eleverne til at handle på det med det samme.

For meget feedback med meget information, forklaringer og forslag til ændringer frarøver eleverne en klarhed

For meget feedback med meget information, forklaringer og forslag til ændringer frarøver eleverne en klarhed over, hvad der betyder mest, hvad de skal gøre her og nu, og hvad de skal gøre i fremtiden.

Fokuseret feedback tilskynder læreren til at konkretisere feedback i en enkelt prioritet.

Dertil kommer, at den individuelle feedback kan suppleres med feedback for hele klassen med en gennemgang af gode svar, gentagelse af vanskelige passager i stoffet, eller hvad der ellers bør italesættes fælles?

Formlen for fokuseret feedback er:

  1. Vælg det vigtigste, eleven kan forbedre.
  2. Fokuser på ét element i indholdet, der giver en hurtig vej til målet.
  3. Vis, hvordan denne forbedring gælder for fremtidige opgaver.

Fokuseret feedback med et enkelt mål, en øjeblikkelig opgave at øve på, og stilladsering på, hvordan en forbedring kan anvendes med andre opgaver – fungerer bedre for både lærerne og eleverne.

Jo mindre feedback læreren giver, jo mere fokuseret tilgangen er, jo mere sandsynligt er det, at lærerens feedback hjælper eleverne til varige forbedrin-ger.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden